Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش نبض بازار، صنایع تولیدی در چند سال اخیر دچار تحولات قابل توجهی شده‌اند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ظواهر امر نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه جهش نرخ ارز و محدودیت واردات موجب افزایش هزینه تولید و اختلال در تامین نهاده‌ها شده، ولی از طرف دیگر افزایش قیمت محصولات خارجی و محدودیت واردات زمینه را برای توسعه بخش قابل توجهی از صنایع داخلی فراهم کرد.

در عمده صنایع تولیدی، به‌ویژه صنعت پوشاک این توسعه کمّی و کیفی به وضوح قابل مشاهده است. جالب اینکه ظهور و توسعه برند‌های پوشاک ایرانی در سال‌های اخیر به‌رغم کاهش قدرت خرید مردم و همچنین مشکلاتی که همه گیری کرونا ایجاد کرد اتفاق افتاد. به عبارت دیگر شکاف بهره وری صنعت پوشاک داخلی با پوشاک خارجی از طریق جهش نرخ ارز و محدودیت واردات جبران شد و به تولیدکننده داخلی فرصت و امکان رقابت با محصولات خارجی را به طور موقت داد. اما با افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر و تثبیت نسبی نرخ ارز، مزیت قیمتی تولید داخلی در حال از بین رفتن بوده و زنگ خطر برای تولیدکنندگان داخلی به صدا درآمده است.

به عبارت دیگر، چند سال اخیر فرصتی بود تا با سیاست درست شکاف بهره وری صنعت پوشاک داخل با رقبای منطقه‌ای جبران شود؛ ولی متاسفانه صنعت پوشاک از این فرصت برای سرمایه گذاری در افزایش بهره وری استفاده نکرده و حالا که تورم تولیدکننده در حال رسیدن به جهش نرخ ارز است، تسخیر بازار پوشاک توسط محصولات خارجی بسیار محتمل است. به نظر می‌رسد اگر تا یک سال آینده، تورم تولیدکننده در همین حد بالا بوده و نرخ ارز هم به‌طور نسبی ثابت بماند، تولید داخل به کلی مزیت خود را در برابر محصولات خارجی از دست خواهد داد. این زنگ خطری برای سیاستگذاران اقتصادی و صنعتی و همچنین تولیدکنندگان داخلی است که تا دیر نشده برای متغیر‌های کلان اقتصادی و شکاف بهره وری تولید داخل کنند.

رشد ۳ درصدی تولید پوشاک

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت با اشاره به ارزش ۹ میلیارد دلاری بازار پوشاک در کشور اظهار کرد: برآورد‌های مختلفی از میزان قاچاق پوشاک ارائه می‌شود، اما بر اساس اعلام اتحادیه پوشاک در ۷ ماهه امسال یک و نیم میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد کشور شده است.

قالیباف الزام پوشاک به اخذ شناسه کالا را راهکار اصلی مبارزه با قاچاق دانست و افزود: در مجموع تا کنون ۳۵۷ هزار ۲۵۵ شناسه برای گروه پوشاک صادر شده است که با پیوستن سایر تولیدکنندگان برای دریافت شناسه مسیر برخورد با پوشاک قاچاق هموارتر می‌شود.

مشاور وزیر صمت ارزش صادرات ۷ ماهه پوشاک را ۳۷ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: هدف‌گذاری صادراتی پوشاک برای سال جاری ۸۴ میلیون دلار است که در نیمه دوم سال باید صادرات شتاب بیشتری بگیرد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت درادامه افزود: در حال حاضر ۷۵۸ واحد تولید پوشاک پروانه بهره برداری دارند و ۱۳ طرح بزرگ تولید پوشاک با پیشرفت بالای ۸۰ درصد نیز در حال تکمیل است که بزودی افتتاح خواهند شد.

وی در پایان صنعت پوشاک را دارای مزیت اقتصادی ارزیابی کرد و یادآور شد: در واحد‌های صنفی - توزیعی بیش از ۲۵۱ هزار نفر و در واحد‌های صنفی - تولیدی ۹۳ هزار نفر در حوزه پوشاک اشتغال دارند.

راهکار مبارزه با قاچاق پوشاک چیست؟
تاریخ: شنبه 21 آبان 1401