Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عضو اتحادیه پوشاک مشهد گفت:مسئله‌ای که سال ها از آن مغفول مانده ایم برندسازی است یعنی برندی تولید کنیم که بتواند در خارج از کشور نیز مشتری داشته باشد.

حکمت یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: صنعت پوشاک با وجود ارزآوری بالا، سهم زیادی می‌تواند در حوزه اشتغال داشته باشد متاسفانه صنعت پوشاک به عنوان صنعتی که در حوزه‌های مختلف اعم از نخ و پارچه، خیاط، طراحی تاثیرگذار است و عوامل مختلفی در رشد و توسعه آن دخیل است، نگریسته نمی‌شود و همین نداشتن نگاه همه‌جانبه و از تمام زوایا به آن، باعث شده تا علاوه بر اینکه سهمی از بازارهای جهانی نداشته باشیم، بلکه در داخل هم مشتریانی وفادار که منتظر تولیدات تولیدکنندگان ایرانی باشند هم نداشته باشیم.

این کار آفرین حوزه پوشاک با تاکید بر اینکه در طول 15سال فعالیت برای بیشتر از 200نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم از نیروی فنی گرفته تا نیروی ساده اشتغال زایی کرده است افزود: با وجود آن که توانسته ایم در صنعت پوشاک پیشرفت خوبی داشته باشیم اما نتوانسته ایم این اثرگذاری لازم را داشته باشیم. مسئله ای که سال ها از آن مغفول مانده ایم برندسازی است یعنی برندی تولید کنیم که بتواند خارج از کشور نیز مشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که مردم نسبت به کالای خارجی علاقه دارند عدم توجه حوزه پوشاک به تولید برندهای معتبر است،چون ما تا کنون نتوانستیم ذائقه مصرف کننده ایرانی را در دست بگیریم و یکی از مهمترین اصول در حوزه پوشاک این نکته است که تولید کننده پوشاک ایرانی باید ذائقه سازی هم کند.

یزدانی با اشاره به اینکه مشهد یکی از بزرگترین بازارهای مصرف پوشاک اداری (‌زنانه و مردانه) در سطح کشور و حتی کشورهای همسایه می باشد،افزود:با توجه به اینکه 51درصد هتل های ایران در شهر مشهد قرار دارد و همچنین وجود 47 شهرک صنعتی خراسان و اینکه مشهد دومین کلان شهر کشور است لذا دارای اداره های زیاد دولتی و خصوصی است پس برای تولید پوشاک اداری هتل ها و ادارات در خراسان رضوی ما دارای بازار اداری فوق العاده هستیم .

عضو اتحادیه پوشاک مشهد عنوان کرد:ما در ابتدا «صادرات درون شهری» را باید انجام دهیم تا بتوانیم درخواست ها و استانداردهای موارد مصرفی داخل شهر مانند هتل‌ها،شهرک‌های صنعتی و ادارات دولتی و غیردولتی را تهیه کنیم و تلاش داشته باشیم که تأمین پوشاک این مجموعه ها را از انحصاری بودن آن که در اختیار پایتخت می‌باشد را به سرچشمه خود و تولیدکننده و نیروی استان برگردانیم،نه اینکه هزینه های جاری را از داخل استان ما پرداخت شود ولی پایتخت نشینان و دیگر شهرها کسب درآمد را از پتانسیل شهر ما ببرند.

وی‌گفت: با تهیه مواد اولیه مرغوب،اجرای متد روز و اجرای دوخت تمیز و کم نقص می‌توانیم بستر مناسب برای صادرات پوشاک را هم فراهم کنیم البته در کنار این موارد برگزاری همایش ها و کلاس های برندینگ که توسط اساتید مجرب و باتجربه عملی با کمک انجمن مدیران صنایع استان برگزار می‌کنیم می‌توانیم سریع تر به استانداردهای لازم دست پیدا کنیم که در ادامه در مسیر صادرات پوشاک گام برداریم.

کار آفرین حوزه پوشاک ادامه داد:برای حمایت از پوشاک در کشور نیاز به عزم ملی داریم واین عزم ملی با جریان سازی شکل می گیرد. تا زمانی که بستر مناسب را فراهم نکنیم، نمی توانیم موفق شویم.

یزدانی با اشاره به افزایش قاچاق در حوزه پوشاک اظهارداشت: تاکنون اقدامات زیادی برای مبارزه با قاچاق انجام شده اما بی فایده بوده است چرا که مهم‌ترین اقدامات بستر سازی کارهای فرهنگی است یعنی تلاش کنیم تا مردم کشور مان دیگر نسبت به کالایی که از خارج از کشور آمده علاقه بیشتری نسبت به کالای ایرانی نداشته باشند.

عضو اتحادیه پوشاک مشکلاتی که در صنعت پوشاک با آن دست و پنجه نرم می کنند را ارتباط نداشتن دانشگاه و صنعت پوشاک در قالب تفاهم نامه و نداشتن تفاهم نامه بین بانک ها و صنعت پوشاک برای تأمین منابع مالی با شرایط تسویه خوب در این شرایط ضعیف بازار و نبود تفاهم نامه بین صنعت پوشاک مخصوصا در زمینه فروشگاه ها با ادارات دولتی از قبیل اماکن،تعزیرات،دارایی عنوان کرد.

در حوزه برندسازی پوشاک مغفول مانده‌ایم/ نتوانستیم ذائقه مصرف‌کننده ایرانی را بشناسیم
تاریخ: شنبه 12 آذر 1401