Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

سخنگوی سازمان امور مالیاتی از تمهیدات این سازمان برای پرداخت آسان و غیرحضوری مالیات اصناف و مشاغل در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ماه خرداد و تیر ماه در واقع فصل جمع‌آوری درآمدهای مالیاتی است که معمولا مالیات اصناف و مشاغل که دارای بیشترین تعداد مودی در کشور هستند، در خرداد ماه دریافت می‌شود و مالیات شرکت‌ها و اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه دریافت می‌شود. در این زمینه سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون بودجه و قانون مالیات‌های مستقیم تلاش دارد تا به آسان‌ترین روش مالیات اصناف و مشاغل که دارای بیشترین تعداد مؤدیان است، اما از نظر حجم مالیات دریافتی نسبت به کل درآمدهای مالیاتی حدود 5.7 درصد است به روش آسان و غیرحضوری دریافت شود.

در این زمینه با مهدی موحدی‌بک‌نظر تماس گرفتیم که اصناف برای ارائه اظهارنامه و پرداخت مالیات عملکرد خود چه کارهایی باید انجام بدهند، وی گفت: موعد خرداد که هر سال می‌رسد، معمولا تا 31 خرداد ماه مهلت تسلیم اظهارنامه برای عملکرد مالیات صاحبان مشاغل و اصناف، بازاریان و کسبه است و سازمان مالیاتی برای اینکه بتواند به آسان‌ترین روش این مالیات‌ها را دریافت کند و کسبه از جمع‌آوری اسناد و دفاتر و تسلیم اظهارنامه راحت شوند، بر اساس قانون و با تکمیل فرم تبصره 100 قانون مالیات‌های مستقیم امکانی فراهم کرده است که صاحبان اصناف و مشاغل بتوانند از طریق سامانه ملی خدمات الکترونیک مالیات خود را به صورت غیرحضوری بپردازند.

به گفته وی، دارندگان اصناف و مشاغل با مراجعه به سامانه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به راحتی می‌توانند بر اساس تکمیل فرم تبصره 100 از مالیات خود مطلع شده و بدون تسلیم اظهارنامه و یا بدون نگهداری دفاتر و اسناد مالیات مقطوع خود را به صورت نقدی و یا حداکثر طی 4 قسط بپردازند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد اینکه اصناف تا چه میزان درآمد می‌توانند از تسهیلات تبصره 100 مالیات‌ها استفاده کنند،‌گفت: تمام اصناف و صاحبان مشاغل که مجموع درآمد آنها در سال گذشته کمتر از 6 میلیارد و 720 میلیون تومان بوده است، می‌توانند از امکانات تبصره 100 استفاده کنند و با ورود به سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی از این امکانات استفاده کنند و میزان فروش سالانه خود و مالیات تعلق گرفته را ملاحظه کنند و آن را از طریق سامانه بپردازند.

وی گفت:‌اصنافی که احساس می‌کنند بیش از رقم 6.7 میلیارد تومان درآمد داشته‌اند، می‌توانند با ارائه اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی و میزان سودآوری فعالیت خود آن را اظهار کنند که بر این اساس 10 درصد از میزان سود قطعی آنها به عنوان مالیات اظهار می‌شود کسانی که تا 39 میلیون تومان در سال سود داشته‌اند، معاف از پرداخت مالیات بر سود می‌شوند. بقیه بر اساس نرخ ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم از صفر تا 200 میلیون تومان به میزان 15 درصد و از 200 تا 400 میلیون تومان به میزان 20 درصد و سود بیش از 400 میلیون تومان برای مشاغل به میزان 25 درصد خواهد بود.

موحدی همچنین در مورد اینکه مالیات اصناف مختلف در سامانه مؤدیان چگونه محاسبه می‌شود،‌گفت: بر اساس ضریب صنفی هر نوع فعالیت مشخص می‌شود مثلا در برخی اصناف یک درصد از فروش به عنوان سود تلقی می‌شود، در برخی درصد متفاوتی از فروش به عنوان سود تلقی می‌شود و کسانی که وارد سامانه می‌شوند اگر مالیات مقطوع خود را پذیرفتند می‌توانند مالیات خود را از طریق سامانه بپردازند که معمولا 90 درصد مؤدیان مشاغل مشمول بهره‌مندی از تبصره ماده 100 قانون مالیات‌ها می‌شوند  و به نظر من برای مؤدیان هم به صرفه‌تر است که از تبصره 100 و مالیات مقطوع استفاده کنند که در آنجا امکان تقسیط مالیات تا 4 ماه در نظر گرفته شده است.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد کسانی که ادعا می‌کنند فعالیت خود را جمع کرده‌اند و یا فروش کمتری داشته‌اند گفت:‌ برای کسانی که میزان فروش آنها آشکار نشده است یا کم شده است، معمولا مالیات کمتری محاسبه می‌شود و حدود نیمی از افرادی که مشمول تبصره 100 می‌شوند مالیات با نرخ صفر محاسبه شده و نباید مبلغی پرداخت کنند.

وی همچنین گفت: 80 درصد از مشمولان مالیات اصناف کمتر از 10 میلیون تومان در سال مالیات می‌دهند و این شرایط‌ عادلانه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است و فقط 20 درصد از اصناف و کسبه مالیات بالای 10 میلیون در سال پرداخت می‌کنند.

موحدی بک‌نظر همچنین در مورد برخی از صاحبان اصناف اقدام به جمع‌آوری دستگاه کارتخوان برای فرار از مالیات می‌کنند و باعث زحمت مشتریان می‌شوند گفت: ملاک ما فقط حساب‌های متصل به کارتخوان نیست بلکه کلیه حساب‌های افراد را از بانک مرکزی گرفته‌ایم و بر اساس الگوریتم‌های متفاوت کارکرد حساب‌های تجاری و حساب‌های مشکوک به فعالیت تجاری را شناسایی و مالیات آنها را حساب می‌کنیم که این حساب‌ها یا به پرونده مالیاتی افراد متصل است و یا اینکه برای افراد پرونده مالیاتی جدید تشکیل می‌دهیم ، بنابراین تفاوتی بین استفاده از کارتخوان یا روش واریز به حساب و یا کارت به کارت وجود ندارد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در برابر این پرسش که تا چند تراکنش در ماه باعث تجاری شدن یک حساب می‌شود گفت: ما سازوکارهای مختلفی در نظر گرفته‌ایم و اجازه بدهید معیار را نگوییم عده‌ای با شناسایی این معیارها تلاش می‌کنند از مالیات فرار کنند، اما الگوریتم‌های مختلفی برای شناسایی حساب‌های تجاری افراد در نظر گرفته‌ایم و حداکثر تلاش این است که شرایط بگونه‌ای باشد که متخلفان و سوء استفاده ‌کنندگان را شناسایی کنیم.

موحدی بک‌نظر با اشاره به اینکه 31 خرداد آخرین مهلت اظهارنامه و استفاده از تبصره ماده 100 برای اصناف است گفت: توصیه می‌شود از مدت باقیمانده استفاده کنند و از طریق سامانه درگاه ملی خدمات الکترونیکی پنجره واحد خدمات مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند و به روزهای پایانی موکول نکنند.

وی این را هم گفت: معمولا مالیات مقطوعی که سازمان مالیاتی در نظر گرفته است به نفع مؤدیان و به نفع سازمان مالیاتی خواهد بود.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی همچنین در مورد مالیات بر درآمد شرکت‌ها هم گفت: آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی شرکت‌ها تا 31 تیر ماه است که امسال برای عملکرد مالی سال 1401 اظهارنامه ارائه می‌کنند که بر اساس قانون بودجه 1401 نرخ مالیات بر شرکت‌ها حداکثر 18 درصد خواهد بود.

موحدی بک‌نظر گفت:‌همه شرکت‌ها موظفند طبق قانون مالیات‌های مستقیم 18 درصد از سود خالص شرکت را به عنوان مالیات تا 31 تیر ماه اظهار کنند.

وی در مورد اینکه گفته می‌شود مالیات شرکت‌ها  کاهش یافته است گفت:‌ این مسأله مربوط به قانون بودجه 1402 است که مالیات آن تا آخر تیر ماه 1403 اظهار می‌شود که در سال آینده نرخ مالیات بر سود شرکت‌ها 18 درصد خواهد بود، اما اکنون اظهارنامه مربوط به عملکرد سال 1401 است که نرخ آن طبق قانون پارسال 18 درصد است.

به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی؛، وفق بند م تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۲ در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۱ معادل هفت واحد درصد کاهش و از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد می‌رسد.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی در مورد کل درآمد مالیاتی مشاغل و اصناف گفت: سال گذشته حدود 26.9 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی اصناف به دست آمد که نسبت به کل درآمد 471 هزار میلیارد تومان مالیات در سال گذشته حدود 5.7 درصد بوده است.

تمهیدات سازمان مالیاتی برای پرداخت آسان مالیات اصناف و مشاغل
تاریخ: چهارشنبه 17 خرداد 1402