Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

مبادلات تجاری ایران در سال 92 بالغ بر 90 میلیارد دلار بوده که سهم واردات آن 49 میلیارد دلار و ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی 41.5 میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ولی الله افخمی - رییس سازمان توسعه تجارت - در جلسه افتتاحیه دوازدهمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های بازرگانی ایران و کویت با اشاره به این‌که در مدت اخیر شاهد حضور هیات‌های تجاری در ایران بودیم که بعد از مذاکرات 1+5 خواستار برقراری ارتباط بیشتر با ایران بودند گفت: در سال 1392 میزان مبادلات در ایران بالغ بر 90 میلیارد دلار بوده که از این رقم سهم واردات 49 میلیارد دلار و ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی 41.5 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به وضعیت تجاری ایران تصریح کرد: با داشتن چنین ارقامی می توانیم زمینه‌های همکاری به خصوص با کشورهای همسایه را فراهم کنیم.

افخمی با تاکید بر توانایی ایران به لحاظ تامین مصالح ساختمانی، تولید خودرو، تولید فولاد و رشته‌ها با فن‌آوری و تکولوژی بالا تصریح کرد:‌ ایران در زمینه این کالاها توانایی‌های بالایی داشته و می تواند زمینه‌های توسعه روابط تجاری را فراهم کند.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به قوانین سرمایه‌گذاری خارجی در ایران بیان کرد: قانون سرمایه‌گذاری خارجی در کشور ما این امکان را می دهد که سرمایه‌گذاران خارجی در ایران فعالیت کرده و حتی با صد درصد تعلق سرمایه به خود نسبت به ایجاد واحدهای صنعتی اقدام کنند.

وی ادامه داد: ایران هفت منطقه آزاد تجاری دارد که قوانین سرمایه‌گذاری‌ در این مناطق به مراتب آسان‌تر از سرمایه‌گذاری در داخل کشور است.

افخمی با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران از معافیات مالیاتی 20 ساله برخوردار است خاطرنشان کرد: همچنین برای ورود به این مناطق نیازی به ویزا نیست.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان این‌که صادرات گاز ایران از طریق خطوط لوله توافق بر سر قیمت گاز می‌تواند مورد توجه دو کشور باشد، بیان کرد: همچنین ایران توانایی صادرات گوگرد و ال.پی.جی را داشته و می‌تواند این پیشنهاد را دهد که با هدف بهره برداری از ظرفیت‌های مشترک در خصوص سوآپ و ترانزیت کالا و حامل های انرژی که کشور کویت به توافق نامه چهارجانبه میان عمان، ازبکستان، ترکمنستان و ایران بپیوندد.

به گفته وی، توانایی کشور ایران در زمینه فعالیت‌های بهداشتی، پزشکی و تولیدی دارویی بالا بوده و ما توانایی تامین کادر پزشکی و ساخت و تجهیز بیمارستان را در کشور کویت داریم.

افخمی در پایان با تاکید بر این‌که لزوم تبادل اطلاعات تجاری به منظور بهره برداری بازرگانان دو کشور گفت:‌ همچنین تشکیل کارگروه مشترک و پیگیری طرح امنیت غذایی با مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور در زمینه‌های تولید محصولات کشاورزی، دامی، پرورش ماهی و ... تاکید می‌کنم.

تاریخ: یکشنبه 14 اردیبهشت 1393