Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

بانک جهانی با اشاره به رقم ۹۰ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد ایران با سهم ۱.۴ درصدی از این رقم هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در گزارشی مقایسه ای با بررسی آمار مربوط به تولید ناخالص داخلی 199 کشور جهان در سال 2011 اعلام کرد محاسبه تولید ناخالص داخلی کشورها بر اساس شاخص قدرت خرید(ppp) روش بهتری برای مقایسه قدرت و بزرگی اقتصادهای جهان با یکدیگر است.
بر اساس این گزارش کل تولید ناخالص داخلی جهان بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2011 بالغ بر 90 تریلیون دلار بوده است که 30 کشور جهان 84 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس محاسبات بانک جهانی سهم اقتصاد ایران از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2011 بالغ بر 1.4 درصد بوده است. تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در این سال 1.26 تریلیون دلار اعلام شده است.
بر این اساس، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا شناخته شده است و در رده بندی جهانی بالاتر از کشورهایی همچون استرالیا، هلند، مالزی و آفریقای جنوبی قرار گرفته است.
آمریکا بزرگترین اقتصاد بزرگ جهان شناخته شده و سهم 17.1 درصدی از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال 2011 را به خود اختصاص داده است. چین با سهم 14.9 درصدی و هند با سهم 6.4 درصدی به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته اند.
کشورهای ژاپن، آلمان، روسیه، برزیل، فرانسه، انگلیس، اندونزی، ایتالیا،مکزیک، اسپانیا، کره جنوبی، کانادا، عربستان و ترکیه نیز به ترتیب در رتبه های چهارم تا هفدهم بزرگترین اقتصادهای جهان قرار گرفته اند. سهم عربستان از کل تولید ناخالص داخلی جهان 1.5 درصد و ترکیه نیز همین رقم محاسبه شده است.
استرالیا، تایوان، تایلند، مصر، لهستان، پاکستان،‌هلند، آفریقای جنوبی، مالزی، فیلیپین، کلمبیا و نیجریه نیز در رده بندی جهانی بزرگترین اقتصادهای جهان پایین تر از ایران و به ترتیب در رتبه های نوزدهم تا سی ام قرار گرفته اند.

1
تاریخ: یکشنبه 14 اردیبهشت 1393