Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

آمارهای شامخ در دی ماه نشان می‌دهد «صنایع غذایی» شاهد بهترین عملکرد و «صنایع پوشاک و چرم» شاهد نامناسب‌ترین عملکرد در این ماه بوده‌اند.

به گزارش اقتصاد ایران، یکی از مهمترین گزارش‌های اقتصادی که به صورت ماهانه توسط اتاق ایران منتشر می‌شود شاخص مدیران خرید است. این شاخص یک شاخص جهانی بوده که نظر سیاستمداران و مدیران کسب و کارها درباره شرایط صنعت و اقتصاد در آن دیده می‌شود. شاخص مدیران خرید (شامخ) بر اساس حدس و گمان مدیران ارزیابی نشده و کاملا بر پایه اطلاعات واقعی کسب و کارها جمع آوری می‌شود. این شاخص به تفکیک اقتصاد و صنعت منتشر می‌شود و به صورت مجزا صنایع منتخب را نیز در بر می‌گیرد.

 

آخرین گزارش شاخص مدیران خرید در دی ماه سال جاری نشان می‌دهد وضعیت اقتصاد و صنعت نسبت به آذر ماه سال جاری مساعدتر شده است.

بررسی شامخ به تفکیک صنایع منتخب در دی ماه امسال به خوبی نشان می‌دهد بهترین وضعیت در میان صنایع در دی ماه امسال مربوط به «صنایع غذایی» بوده است. از سوی دیگر می‌توان گفت «صنایع پوشاک و چرم» نامناسب‌ترین عملکرد را در این ماه داشته‌اند.

محاسبه شاخص مدیران خرید

همانطور که گفته شد از مدیران کسب‌وکارها نظرسنجی صورت می‌گیرد و بر اساس واقعیت‌های رخ داده در فعالیت اقتصادی این افراد شاخصی به نام شاخص مدیران خرید (شامخ) طراحی می‌شود. حال سوال اینجاست که این شاخص به چه شیوه‌ای محاسبه می‌شود؟

نظرسنجی‌ای که مدیران به آن پاسخ می‌دهند از ۱۲ سوال تشکیل شده که هر سوال سه گزینه دارد؛ «بیشتر از ماه قبل» ، «بدون تغییر» و «کمتر از ماه قبل». سپس به هر یک از این گزینه‌ها به ترتیب عددی معادل ۱، ۰.۵ و صفر داده می‌شود. سپس درصد افرادی که به این سوال پاسخ داده‌اند در نمره گزینه‌ای که انتخاب کرده‌اند ضرب شده و عدد شامخ آن سوال را می‌سازد.

برای مثال اگر ۱۰۰ درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند اعلام کنند تغییرات میزان فروش آن‌ها «بیشتر از ماه قبل» بوده است. به این صورت رقم شامخ میزان فروش ۱۰۰ خواهد بود. عدد ۱۰۰ به معنای مناسب‌ترین وضعیت برای شامخ است. به طریق مشابه اگر این عدد صفر شود نشان‌دهنده بدترین وضعیت شامخ خواهد بود. رقم ۵۰ به معنای وضعیت خنثی شامخ است یعنی وضعیت اقتصاد و صنعت نسبت به ماه قبل بدون تغییر بوده است. هر چه از ۵۰ به سمت ۱۰۰ برویم شدت بهبود بیشتر و هرچه به سمت صفر برویم شدت افول بیشتر خواهد شد.

«صنایع غذایی» در صدر بهبود وضعیت

بررسی وضعیت شامخ صنعت در دی ماه ۱۴۰۲ به جزئیات نشان می‌دهد در هفت صنعت وضعیت شامخ مناسب بوده ولی در ۵ صنعت وضعیت شامخ نامساعد بوده است.

در میان صنایعی که در دی ماه با بهبود شاخص مواجه شده‌اند «صنایع غذایی» در صدر قرار دارد. رقم شامخ در این ماه ۵۶.۵۵ بوده که نسبت به آذر ماه در حدود ۷ واحد افزایش داشته است. در رتبه بعدی «صنایع شیمیایی» قرار داشته که این صنعت نیز بیش از ۷ واحد بهبود یافته است و از وضعیت نامناسب به وضعیت مساعد تغییر موضع داده است.

طبق آمارها در رتبه سوم «صنایع لاستیک و پلاستیک» بوده است. این صنعت که در آذر ماه بهترین وضعیت را در میان صنایع داشته است با افت شامخ از ۶۲.۲۹ در آذر ماه به ۵۴.۸۱ در دی ماه رسیده است. البته همچنان این صنعت در وضعیت بهبود قرار دارد اما از سرعت بهبود آن کاسته شده است.

از سوی دیگر صنعت «پوشاک و چرم» بدترین وضعیت را در میان صنایع داشته است. این صنعت که در آذرماه نیز از وضعیت خوبی برخوردار نبوده است در دی ماه با کاهش بیش از ۱۰ واحد در شامخ خود مواجه شده است. به بیان دیگر شامخ آذرماه این صنعت ۴۵.۸۳ بوده که با کاهش در دی ماه به ۳۴.۱۷ رسیده که حکایت از شدت یافتن شرایط نامساعد این صنعت در دی ماه نسبت به آذر ماه دارد.

به طور کلی در میان تغییرات ایجاد شده در شامخ صنایع می‌توان مشاهده کرد که «صنایع شیمیایی» بیشترین میزان بهبود و «صنایع نساجی» و «پوشاک و چرم» بیشترین افت نسبت به آذرماه تجربه کرده‌اند.

 

بازار سرد صنعت پوشاک
تاریخ: سه شنبه 1 اسفند 1402