Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

ا پایین آوردن نرخ سود سپرده، تمایلی در مردم برای سرمایه‌گذاری در بانک وجود نخواهد داشت به همین دلیل منابع نقدینگی بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند و برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان دچار مشکل خواهند شد.

یک کارشناس اقتصادی پایین آوردن نرخ سود بانکی، به دلیل حمایت از تولیدکننده را به ضرر خود ان‌ها دانست و گفت: با این تصمیم، نقدینگی بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند و برای اهدای تسهیلات با مشکل مواجه می‌شوند که این امر باعث پناه بردن تولیدکنندگان به نزول‌خوران خواهد شد.

شاهین شایان آرانی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درخصوص کاهش نرخ سود بانکی از 10 تا 22 درصد اظهار داشت: با توجه به تورم 30 درصدی، سود تعیین شده اگر کمی بیشتر از درصدی بود که اعلام شد،مشکلی ایجاد نمی‌کرد.

وی با اشاره به تلاش دولت برای رساندن تورم به 25 درصد افزود: اگر فرض را بر این بگذاریم که در حالت ایده‌آل دولت به هدفش در کاهش تورم برسد و با توجه به اینکه نرخ سپرده یک ساله 21 تا 22 درصد تعیین شده است شکافی میان نرخ تورم و نرخ سود سپرده وجود خواهد داشت که این خلاء باید کاهش پیدا کند.

شایان آرانی با بیان این مطلب که شکاف موجود منجر به خروج سرمایه مردم از بانک خواهد شد، ادامه داد: بانک به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری و سودده مکان امنی برای افرادی که ریسک‌گریز هستند محسوب می شود لذا با کاهش این نرخ امکان هدایت سرمایه این افراد به بازار سرمایه که پر رسیک است و یا بازارهای ارز و دلار وجود خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به سرمایه‌های سرگردانی که به دلیل خروج از بانک‌ها به وجود خواهد آمد،گفت: مقداری از سرمایه‌ها به نظام بانکی برخواهد گشت اما به طور حتم مقدار زیادی پول به طور سیال در بلاتکلیفی به سر خواهد برد که موجب افزایش سوداگری خواهد شد.

وی ادامه داد: این نقدینگی سرگردان می تواند دردسرساز شود که هدایت به سمت بورس و بانک حالت ایده آل است.

شایان‌آرانی در خصوص پایین آوردن سود بانکی با نیت اهدای تسهیلات پایین به تولیدکنندگان گفت: هدف مهم دولت از اجرای هدفمندی یارانه‌ها برداشتن سوبسید از روی کالاها و حامل‌های انرژی بود لذا زحمات فراوانی برای این امر کشیده شد که سوبسید دادن به تولید کننده با این هدف دولت در تناقض است.

وی تصریح کرد: تولیدکننده‌ای که سوبسیدی کار کند همیشه بیمار خواهد بود و به بهره وری، کارایی و تولید بهینه توجه نمی‌کند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ممکن است خطر عدم نقدینگی برای بانک‌ها به وجود بیاید افزود: با پایین آوردن نرخ سود سپرده، تمایلی در مردم برای سرمایه‌گذاری در بانک وجود نخواهد داشت به همین دلیل منابع نقدینگی بانک‌ها کاهش پیدا می‌کند و برای ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان دچار مشکل خواهند شد که در نهایت به دلیل اینکه تولیدکننده نمی‌تواند کارخانه خود را بخواباند مجبور به گرفتن نزول با درصدهای بالا خواهند شد.
1
تاریخ: چهارشنبه 17 اردیبهشت 1393