Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

در فروردین ماه امسال حدود ۱۳ تن انواع پوشاک به ارزش ۱۸۳ هزار دلار وارد کشور شد.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،براساس آمار گمرک ایران واردات انواع پوشاک به کشور در نخستین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۴۹.۷۶ و ۱.۲۵ درصد کاهش یافته است. پوشاک در فروردین امسال از نظر ارزشی سهمی معادل تنها ۰.۰۱ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.
آلمان، ترکیه و چین سه مبدا اصلی واردات پوشاک ایران در نخستین ماه سال جاری بودند. اگرچه سهم آلمان از کل واردات پوشاک به تنهایی به بیش از ۶۸ درصد وزنی و ۸۳.۶ درصد ارزشی رسید. پارسال نیز واردات انواع پوشاک به کشور بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته بود. سال قبل حدود ۳۱۵ تن پوشاک به ارزش دو میلیون و ۲۵۱ هزار دلار وارد کشور شد که رقم بسیار ناچیزی محسوب می شود.
افت واردات پوشاک خارجی به کشور در حالی رخ داده که همچنین شاهد فروش و عرضه گسترده پوشاک با برندهای خارجی در سطح بازار هستیم که این نشان دهنده حجم گسترده قاچاق پوشاک به کشور است. بخش وسیعی از پوشاک نیز تحت عنوان تاناکورا و دست دوم از طریق مرزهای غربی وارد کشور میشود.
تا چند ماه پیش پوشاک به دلیل اینکه در اولویت ۱۰ قرار داشت ثبت سفارش آن متوقف بود اما در حال حاضر ثبت سفارش پوشاک و سایر کالاهای اولویت ۱۰ آزاد شده است.
پوشاک از اقلامی محسوب میشود که بالاترین حجم قاچاق به کشور را دارد. مرکز پژوشهای مجلس سال قبل در گزارشی درباره واردات پوشاک اعلام کرده بود که محمولههای کشف شده پوشاک قاچاق در سال ۱۳۸۹ سه برابر کل حجم واردات قانونی این کالاها بوده است.
مرکز پژوشهای مجلس همچنین با اشاره به رشد شدید قاچاق پوشاک به کشور اعلام کرده که طی سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹ قاچاق پوشاک به کشور رشد ۵۰۰ درصدی داشته است.
آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان میدهد که هماکنون بیش از ۹۳۰۰ واحد تولیدی پوشاک با سرمایهگذاری ۴.۱ هزار میلیارد تومانی در کشور فعال هستند و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر نیز در این صنعت فعالیت میکنند. عمده پوشاکی که به صورت قانونی وارد کشور میشود مربوط به واردات پوشاکهای برند میشود که بعضا قیمتهای بالایی در بازار ایران دارند.

1
تاریخ: شنبه 20 اردیبهشت 1393