Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
اکوفارس: معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری در حالی از اختصاص 5400 میلیارد تومان از درآمد حاصل از اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید خبر داده که این ادعا از در دولت قبل نیز مطرح شده بود اما هرگز عملیاتی نشد.
  

به گزارش اکوفارس به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها قرار بود سهمی معادل 30 درصد از درآمد هدفمندی به بخش صنعت و تولید اختصاص یابد. این وعده به اعتقاد قریب به اتفاق تولیدکنندگان و فعالان حوزه کسب و کار هرگز محقق نشد.

در ادامه مجلس سهم 30 درصدی تولید از درآمد هدفمندی را به 20 درصد کاهش داد که این اقدام با اعتراض تولیدکنندگان مواجه شد. اگرچه سهم تولید از درآمد فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها محقق نشد اما وزارت صنایع و معادن وقت در سال 1389 بسته حمایتی صنعت و معدن را تدوین و ارائه کرد که براساس آن قرار بود کمکهای مختلفی در قالب نوسازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی، خط اعتباری انرژی و نظایر آن به واحدهای تولیدی ارائه شود. با این حال این بسته نیز به جز موارد معدود در زمینه خط اعتباری انرژی به صورت کامل عملیاتی نشد.

اما در تازه‌ترین اظهارنظر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور خبر داده که از محل درآمد‌های حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم 5400 میلیارد تومان برای بخش تولید در نظر گرفته شده که به تناسب ماموریت‌ها و وظایف، این اعتبارات به دستگاه‌های اجرایی تخصیص می‌یابد.

به گفته وی بخشی از این اعتبار به وزارت جهاد کشاورزی و بخش دیگر به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص می‌یابد.

نوبخت گفته که در حال حاضر جلسات متعددی با دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت و تجارت برگزار شده تا ضمن ارائه‌ و بررسی طرح‌ها و ماموریت‌های مورد نظر این دو وزارتخانه، اعتبارات لازم به تناسب این ماموریت‌ها به هر یک از دو بخش کشاورزی و تجارت اختصاص یابد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون به صورت رسمی هیچ برنامه‌ای را در خصوص چگونگی هزینه‌کرد درآمد هدفمندی یارانه‌ها در بخش تولید و صنعت ارائه نکرده است. معاون رئیس جمهوری نیز در اظهارات خود به جزئیات بیشتری درباره سهم تولید از درآمد هدفمندی یارانه‌ها اشاره‌ نکرده است.

1
تاریخ: شنبه 20 اردیبهشت 1393