Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به تازگی گمرک ایران در بخشنامه‌ای اعلام کرد که در راستای تسهیل صادرات، صادرکنندگان می‌توانند به جای پرداخت عوارض ضمانت بانکی ارئه دهند اما این موضوع از دید نایب رییس کنفدراسیون صادرات کمک زیادی به صادرکنندگان نمی‌کند.

محمد لاهوتی، نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: عوارض صادراتی قطعا واحدهای صادراتی را دچار مشکل کرده است و درحال حاضر بسیاری ازاین واحدها با کمبود نقدینگی برای پرداخت عوارض صادراتی مواجه هستند.

وی ادامه داد: برای گمرک این نگرانی به وجود آمده که واحدهای تولیدی و صادرکنندگان حتی با گرفتن تسهیلات بانکی در پرداخت عوارض صادراتی دچار مشکل شوند لذا چنین تصمیمی را گرفته است.

او با تاکید بر این‌که واحدهای تولیدی حتی برای گرفتن تسهیلات بانکی نیز با هزاران مشکل مواجه هستند چه برسد به دریافت ضمانت نامه گفت: در بحث عوارض صادراتی ارائه ضمانت نامه بانکی شاید پیشنهاد بدی از سوی گمرک نباشد اما گمرک می تواند پیشنهادهای بهتری را نیز در راستای کمک به واحدهای صادراتی ارائه کند.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به این‌که گمرک باید تصمیم بگیرد که براساس آن از صادرکنندگان به جای پرداخت عوارض صادراتی چک و سفته دریافت کند، بیان کرد: ولی به طور قطع دریافت ضمانت نامه از صندوق ضمانت صادرات پیشنهاد آسان و راهگشایی نیست.

وی با بیان این‌که گرفتن ضمانت‌نامه مشکلات خودش را دارد، تصریح کرد:‌ صادرکنندگان برای دریافت ضمانت نامه از بانک‌ها نیاز به وثیقه دارند که وثیقه نیز بابت اعتبار کافی در بانک‌ها پرداخت می‌شود.

به گفته لاهوتی، گمرک بهتر است چک و سفته دریافت کند اما به طور منطقی این کار را انجام نمی دهد زیرا باید متعهد به وصول چک‌های ضمانتی باشد که به هیچ وجه زیر بار این تعهد نمی‌رود.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات در پایان با تاکید بر این‌که طرح ارائه ضمانت نامه بانکی به جای پرداخت عوارض صادراتی خوب است به شرط این که پای بانک‌ها به وسط نیاید گفت: چون صادرکنندگان نمی توانند به ضمانت نامه ها دسترسی داشته باشند به این معنی نیست که عوارض صادراتی هیچ مشکلی برای صادرکنندگان ایجاد نمی کند.

به گزارش ایسنا، گمرک ایران به تازگی طی بخشنامه ای اعلام کرد: برای اقلام صادراتی مشمول پرداخت عوارض صادراتی، درصورتیکه متقاضی توانایی پرداخت فوری عوارض متعلقه رانداشته باشد به تشخیص گمرک محل پس ازدرخواست صاحب کالا یا نماینده قانونی با ارائه ضمانتنامه بانکی معتبر اقدام شود.

تاریخ: شنبه 27 اردیبهشت 1393