Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صندوق توسعه ملی، در نشست هم اندیشی هیئت عامل صندوق توسعه ملی با استانداران 14 استان کمتر برخوردار کشور، سید صفدر حسینی با تاکید بر این که صندوق توسعه ملی در سال جاری حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع ریالی برای اعطای تسهیلات در اختیار دارد، افزود: با این شرایط  باید برای این منابع کمیاب برنامه ریزی دقیق تر و بهتری در استان ها انجام شود؛ لازم است طرح هایی با بازدهی بالا برای این رقم ها تعریف کرد وتعداد مشخصی طرح با رقم معین مورد حمایت قرار گیرد؛ زیرا اگر برای این منابع محدود دست به اولویت و انتخاب طرح نزنیم، طرح های کوچک و بی فایده ای که نه ماندگار است و نه ثروتی می آفریند و اثرگذاری مثبتی بر اقتصاد ندارد، منابع صندوق را به هدر خواهد داد.

وی با اشاره به سرنوشت تلخ تشکیل حساب ذخیره ارزی و نابود شدن منابع آن اظهار کرد: برای این که به این سرنوشت و همچنین بیماری هلندی دچار نشویم نیازمند دو شرط هستیم که نخستین شرط این است که طرح های اقتصادی مولد بوده و زاینده ثروت باشد که در این صورت ضمن ایجاد ثروت پایدار، یک بنگاه و فعالیت اقتصادی شکل بگیرد که بتوان برای سال ها از اشتغال و از ثروتش استفاده کرد.

حسینی شرط کافی برای این اتفاق را بازگشت منابع عودت داده شده به  بانک ها دانست و افزود: اگر طرح هایی که از توجیه اقتصادی و فنی برخوردار نیستند و یا سرمایه گذار از اهلیت کافی برخوردار نیست ،از منابع صندوق استفاده کنند، امیدی به بازگشت منابع نخواهد بود.

حسینی تاکید کرد: نباید طرح هایی انتخاب شود که به علت توجیه پذیر نبودن، به بدهی معوق منجر شود.

وی به استانداران توصیه کرد برای اجرای طرح های نسبتا متوسط و بزرگ صاحبان صنعت را پیدا کنند چرا که هرکسی نمی تواند کارخانه فولاد، سیمان و پتروشیمی و نیروگاه احداث کند. متقاضیان باید اهلیت اجرای طرح های توسعه ای را داشته باشند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر این که طرح های ارزی فرایند طولانی تر و پیچیده تری دارد، تصریح کرد: گشودن ال سی در زمان تحریم ها با مشکلات متعددی همراه بود که با ابتکار دولت یازدهم این فضا در حال شکستن است به طوری که ال سی تعدادی از طرح ها باز شده است.

حسینی نرخ سود طرح های ارزی را به طور عام 6 درصد و در طرح های نفت و گاز حدود 8 درصد اعلام کرد.

 

1
تاریخ: دوشنبه 29 اردیبهشت 1393