Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
آمارتولیدات محصولات منتخب صنعتی ومعدنی در1392، بیانگرآن است که ازمجموع 34 محصول بررسی شده نیمی ازمحصولات تولیدی توانسته‌اندرشدتولیدراتجربه کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد؛ مقایسه آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که در سال 1392 و در مقایسه با سال قبل آن، 17 محصول منتخب رشد و 17 محصول مابقی افت تولید را در این مدت تجربه کرده‌اند. مناسب نبودن فضای اقتصادی کشور از یکسو و شدت گرفتن تحریم‌ها از سوی دیگر عمده دلیلی است که فعالان صنعتی افت تولید برخی از محصولات وابسته به واردات را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند که در صورت توافق نهایی ژنو و لغو برخی از تحریم‌ها که با صنایع فوق نیز مرتبط است، روند رشد این صنایع در سال جاری بهبود خواهد یافت.
مثبت بودن آمار تولید نیمی از محصولات صنعتی و معدنی در سال گذشته، موجب شد تا وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش از خروج صنعت از رشد زیر صفر در اسفند ماه سال 92 خبر دهد. خبر اعلام شده از سوی وزیر حال، این امید را به وجود آورده که شرایط برای رسیدن به رشد 12درصدی بخش صنعت در سال فراهم شده و می‌توان پس از سال‌ها از رکود بخش صنعت عبور کنیم.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تولید الکتروموتور در سال 1392 نسبت به سال گذشته آن، بیشترین کاهش را داشته است و در مقابل پودر شوینده توانسته بیشترین رشد را تجربه کند.
براساس این آمار در سال 1391 در مجموع 7713/4 هزار دستگاه الکتروموتور در کشور تولید شده بود که این آمار در سال گذشته روند کاهشی داشته و به 7286/5 هزار دستگاه رسیده است، اما پودر شوینده بیشترین رشد تولید در سال گذشته را به نام خود ثبت کرده است؛ به طوری که در سال 1391 مجموع تولید پودر شوینده 618/3 هزار تن بوده که در سال گذشته این میزان به 730 هزار تن رسیده است.
وابستگی خطوط تولید خودروهای سواری به قطعات وارداتی نیز موجب شد تا با شدت گرفتن تحریم‌ها تولید انواع سواری نیز در سال 1392 نسبت به سال گذشته، کاهش چشمگیری را تجربه کند؛ افتی که با توجه به بهبود روابط بین‌المللی و تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات قطعات این امید به وجود آمده تا این بخش بتواند رشد تولید را تجربه کند. براساس آمار اعلام شده در سال 1391 خودروسازان در مجموع موفق به تولید 788/4 هزار دستگاه انواع خودرو سواری شده بودند که این آمار در سال گذشته به 624/7 هزار دستگاه رسید.
کنسانتره زغال‌سنگ نیز در سال گذشته نسبت به سال ماقبل از آن بیشترین رشد را تجربه کرد. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در سال 1391 در مجموع 831/5 هزار تن کنسانتره زغال‌سنگ در کشور تولید شد که این آمار در سال گذشته به 921/5 هزار تن رسید و با این شرایط می‌توان گفت این بخش رشد 90 هزار تنی را تجربه کرده است.
اما رتبه سوم افت تولید در سال گذشته به روغن نباتی رسید؛ به طوری که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1391، مجموع تولید روغن نباتی 1523هزارتن بوده که در سال گذشته این آمار به 1437/2 رسید و به این طریق این بخش نیز افتی در حدود 86 هزار تنی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
انواع یخچال فریزر اما در آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سال گذشته توانست رشد تولید قابل توجهی را کسب کند. آمار منتشر شده حکایت از آن دارد که فعالان این بخش در سال 1391 در مجموع موفق به تولید 951 هزار دستگاه انواع یخچال فریزر شده بودند که این آمار در سال گذشته به 994/7 هزار دستگاه رسید و با این شرایط این بخش نیز رشد در حدود 44 هزار دستگاهی را به دست آورده است.
تولیدکنندگان کارتن نیز در دوره اعلام‌شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نتوانستند به رشد تولید دست پیدا کنند و با افت حدود 54هزار تنی چهارمین گروهی بودند که بیشترین کاهش تولید را تجربه کردند. این گروه در سال 1391 موفق به تولید 410/8 هزار تن کارتن در کشور شد که این آمار در سال گذشته به 356/9 هزار تن رسید.
اما تولیدکنندگان روغن موتور و صنعتی تصفیه اول در این مدت توانستند رشد نزدیک به 29 هزار تنی را تجربه کنند و در جدول اعلام شده جایگاه چهارمی را از آن خود کنند. براساس این آمار حجم تولید روغن موتور و صنعتی تصفیه اول در سال 1391 برابر با 592/6 هزار تن بوده که در سال گذشته این رقم به 621/4 هزار تن رسید.
و اما پنجمین تولیدکنندگانی که کاهش و رشد تولید را در این مدت تجربه کردند، به عبارت زیر است: براساس این آمار تولید ماشین لباسشویی در این مدت افتی در حدود 51 هزار دستگاهی داشته است، به طوری که در سال 1391 تولیدکنندگان این بخش موفق به تولید 810/8 هزار دستگاه انواع ماشین لباسشویی شده بودند که این آمار در سال گذشته به 759/7 هزار دستگاه رسید. اما تولیدکنندگان نخ پلی استر در مدت زمان یاد شده و با رشد 27 هزار تنی مواجه شدند. فعالان این بخش در سال 1391 در مجموع موفق به تولید 215/4 هزار تن نخ پلی‌استر شده بودند که این آمار در سال گذشته به 242/5 هزار تن رسید.

انتظار برای رشد مثبت صنعتی
پیش از این، بانک مرکزی نیز بر اساس برآوردهای اولیه اعلام کرده بود، متوسط رشد سالانه صنعتی از منفی 4/12 درصد در سال 91 به منفی پنج درصد در سال 92 رسیده است. در عین حال، آمارها نشان می‌دهد که میانگین نرخ رشد صنعتی که در نیمه اول سال 91 منفی 9/10درصد بوده در نیمه اول سال 92 به منفی 7/7 درصد و در اسفند ماه سال 92 به صفر رسیده و پیش‌بینی وزیر صنعت، معدن و تجارت این است که در بهار امسال رشد صنعتی مثبت شود. این نشان می‌دهد که با توجه به سیاست‌های در نظر گرفته شده برای خروج از رکود و کاهش تورم، عملکرد دولت در نیمه دوم سال گذشته بهتر بوده و دولتمردان نیز مصمم هستند که در سال جاری کشور به طور کامل از رکود اقتصادی خارج شود.
مقایسه ارقام نرخ رشد اقتصادی نیز بیانگر آن است که درصد تغییرات تولید ناخالص داخلی به قیمت‌ پایه (100=1376) از منفی 3/6 درصد در نیمه نخست سال 91 به منفی 1/3 درصد در نیمه نخست سال 1392 کاهش یافته است؛ بنابراین با وجود آنکه نرخ رشد اقتصادی کماکان منفی بوده، ولی از شدت رکود و انقباض در ایجاد ارزش افزوده اقتصادی کاسته شده است.
تاریخ: دوشنبه 29 اردیبهشت 1393