Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

عضو هیئت مدیره بانک صنعت و معدن ایران گفت: بانک مرکزی 100 میلیون دلار اعتبار برای خرید مواد اولیه از کره جنوبی به صورت بن در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد که تولیدکنندگان این بن‌ها را به صورت نامحدود دریافت و خرید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، غلام عباس نعمت‌اللهی، پیش از ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات صنایع استان یزد اظهار داشت: در شرایط فعلی هر صاحب فکر و اندیشه‌ای که توانسته تولید و فروش انجام دهد، کار بزرگی انجام داده و در صورتی که نیاز به منابع دارد، باید از طریق بانک‌ها در اختیار او قرار گیرد و این از وظایف دولت و بانک‌ها در قبال صنعتگران و تولیدکنندگان است.

وی بیان کرد: اولویت نخست کشور ما در شرایط کنونی، بحث رشد اقتصادی، کاهش بیکاری و افزایش ثروت ملی است و در این شرایط قائل به حمایت از تولیدکنندگان برای رفع مشکل بیکاری و رشد اقتصادی هستیم.

نعمت‌اللهی با تاکید بر اینکه وجود برخی مشکلات سبب شده تا موانعی بر سر راه تامین منابع مالی صنعتگران ایجاد شود، عنوان کرد: موانع بسیار است و اگر سیاستگذاری یا توزیع درست صورت نگیرد، با مشکل مواجه می‌شویم.

عضو هیئت مدیره بانک صنعت و معدن ایران ادامه داد: در حال حاضر  حجم قابل توجهی نقدینگی در کشور وجود دارد اما باید این نقدینگی‌ها به سمت تولید شغل و افزایش ثروت هدایت شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به حجم نقدینگی در کشور می‌توان نیاز بخش تولید و صنعت را برنامه‌ریزی و تامین کرد و این اولویت بانک‌هاست و شاید تنها در روش و استراتژی اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

نعمت‌اللهی در مورد بانک صنعت و معدن نیز عنوان کرد: این بانک محدودیت‌هایی دارد که به این دلیل ناچار به اجرای برخی سیاست‌های هستیم که متاسفانه این سیاست‌ها سبب ایجاد مشکل برای صنایع شده اما در اسرع وقت برای رفع مشکلات و موانع چاره‌اندیشی می‌شود.

وی، سرمایه این بانک را 25هزار میلیارد و منابعی که از مردم جمع‌آوری شده را نیز 40هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تنها منابعی که در اختیار ماست، از طریق قانون بودجه تامین می‌شود که این  منابع در واقع فاینانس چین و منابع صندوق توسعه ملی به صورت ارزی و ریالی است.

عضو هیئت مدیره بانک صنعت و معدن ایران در پاسخ به انتقاد نماینده یکی از صنعتگران یزد در مورد ارائه تسهیلات بر اساس معدل موجودی به صنعتگران عنوان کرد: قبول داریم که این کار برای صنعتگر معقول نیست اما ما نیز محدودیت منابع داریم و ناچار به اجرای برخی سیاست‌ها هستیم.

وی از عقد قرارداد با صندوق توسعه ملی خبر داد و اظهار داشت: سال گذشته 11هزار میلیارد ریالی که در قالب قرارداد با این صندوق تعیین شده بود، تخصیص یافت.

نعمت‌اللهی خاطرنشان کرد: 8هزار و 800 میلیارد آن به تولیدکنندگان پرداخت شده و بقیه نیز در مرحله عقد قرارداد با تولیدکنندگان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به منابع جمع‌آوری شده در دو شعبه موجود در استان یزد اظهار داشت: تاکنون پنج برابر این منابع تسهیلات پرداخت شده است.

عضو هیئت مدیره بنک صنعت و معدن ایران همچنین از افزایش نرخ‌ سود بانک صنعت و معدن خبر داد و بیان کرد: نرخ‌های این بانک 15درصد و 18 درصد بود که امسال سرمایه ثابت به 21 درصد و سرمایه در گردش به 23 درصد رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدام بانک مرکزی در مورد 100 میلیون دلار تخصیص خرید مواد اولیه تولیدکنندگان از کره جنوبی گفت: تولیدکنندگان این تسهیلات را در قالب بن دریافت کرده، خرید می‌کنند و دوباره در قالب بن بازپرداخت می‌کنند.

نعمت‌‌اللهی همچنین در مورد انتقاد صنعتگران استان یزد در مورد فرآیندهای بانک صنعت و معدن که به کندی انجام می‌شود، عنوان کرد: این ضعف را قبول داریم زیرا بهره‌وری در کشور ما پایین است اما معتقدیم این ضعف‌ها باید با تعامل حل شود ضمن اینکه صورت‌های مالی هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی شفاف نیست و این امر برای ما مشکل‌ساز است.

در این نشست هر یک از صنعتگران مسائل و مشکلات خود را در حوزه دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و ... با معاون استاندار یزد و عضو هیئت مدیره بانک صنعت و معدن ایران در میان گذاشتند.

تاریخ: سه شنبه 30 اردیبهشت 1393