Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
معاون کل سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر در راستای اجرای سیاست‌های قانون برنامه پنجم توسعه صادرات کلیه کالاها به غیر از 17 قلم کالای اساسی آزاد است.

به گزارش نساجی نیوز و به نقل از ایسنا سید مهدی میرابوطالبی با بیان این‌که تنها صادرات 17 قلم کالای استراتژیک ممنوع است، گفت: این موضوع در حالی است که برای اجرای قانون برنامه پنجم توسعه باید صادرات کلیه‌ی کالاها در کشور آزاد شود.

وی با اشاره به برخی سیاست‌های کوتاه‌مدت در راستای کنترل بازار و قیمت و یا جلوگیری از خام فروشی که باعث می‌شود در مقاطعی صادرات برخی از کالاها ممنوع و یا محدود شود، بیان کرد: ولی به‌طور کلی این محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها کوتاه‌مدت است و هدف آزاد‌سازی کلیه‌ی کالاها است.

ابوطالبی گفت: در ابتدا به دلیل محدودیت‌های منابع ارزی صادرات 50 قلم کالا ممنوع شد. این لیست رفته‌رفته کاهش یافت و صادرات 24 قلم کالا محدود شد، در نهایت این لیست به 17 قلم کالا رسیده است.

به گزارش ایسنا، فهرست کالاهایی استراتژیک که صادرات آنها ممنوع است شامل گندم، آرد گندم، شکر خام، گوشت قرمز، جو، ذرت دامی، کنجاله سویا، دانه‌های روغنی، کره، روغن‌های خام و خوراکی، دام زنده سبک و سنگین، وت‌بلوی بزی، پوست خام، جوش‌شیرین، هیزم و زغال چوب، وینیل استات مونونر وی، ای.ام، کربنات سدیم می‌شود.

همچنین فهرست کالاهای مشمول عوارض صادراتی نیز عبارت‌اند از: سنگ‌آهن به هم فشرده شده (گندله) با عوارض 30 درصد، انواع نان با عوارض 30 درصد، گندم سیاه، ارزن، سایر غلات، توفاله، کنجاله با عوارض 40 درصد، یونجه و علوفه فشرده‌شده با عوارض 20 درصد، برنج و حبوبات با عوارض 20 درصد، سبوس با عوارض صد درصد، وت‌بولوی گاوی به ازای هر کیلوگرم 42 هزار ریال، سالامبور گوسفندی با عوارض 10 درصد، کنستانتره سنگ‌آهن با عوارض 30 درصد، سولفات سدیم با عوارض 70 درصد، پنبه با عوارض 50 درصد، سولفور مولیبدن با عوارض 90 درصد، آخال کاغذ با عوارض 150 درصد، چوب به استثنای زغال قالبی تهیه شده از خاک و آخال زغال (زغال صنعتی) با عوارض 70 درصد، قراضه فلزات با عوارض 80 درصد و ضایعات پلیمری با عوارض 70 درصد.

تاریخ: یکشنبه 11 خرداد 1393