Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: فهرست جدید ارزشهای گمرکی پایه به منظور حمایت از تولید و شفاف سازی اعلام شد.

به گزارش فارس به نقل از گمرک جمهوری اسلامی ایران، دفتر بررسی و تعیین ارزش به منظور شفاف سازی، حمایت از تولید داخلی ،کاهش اختلافات ، اطلاع واردکنندگان کالا از ارزش های گمرکی پایه و در اجرای استاندارد 5 ـ 9 کنوانسیون تجدید نظر شده کیوتو درمورد ساده و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی (مصوب 1389 مجلس شورای اسلامی) و تسهیل امور، فهرست جدید ارزش های گمرکی پایه را اعلام کرد.

رسول کوهستانی پزوه سرپرست دفتر بررسی و تعیین ارزش با بیان اینکه لیست جدید ارزش گمرکی پایه کالاها در سایت گمرک در دسترس است ، نکاتی را جهت بهره برداری از ارزشهای گمرکی پایه اعلام نمود که به شرح ذیل است :

1- ارزشهای ثبت شده ذیل با کد 24 (بنام دفتر بررسی و تعیین ارزش ) به عنوان ارزشهای گمرکی پایه در جهت حمایت از تولید داخلی و بر مبنای اطلاعات و منابع موجود تعیین و ثبت گردیده است و با توجه به نوع ، کیفیت و کشور سازنده بوده و اولویت اجرا و استناد را با رعایت مواد 14 و 15 قانون امورگمرکی در گمرکات اجرایی خواهند داشت .

2- ارزشهای گمرکی پایه بر اساس تاریخ ثبت / کوتاژ قابل استناد و بهره برداری است لذا در صورت وجود دو یا چند ارزش جهت یک کالا آخرین ارزش ثبت شده (نزدیک ترین تاریخ به زمان فعلی ) ملاک عمل می باشد.

3- مسئولیت پایش و بروز رسانی ارزشهای گمرکی پایه بعهده دفتر بررسی و تعیین ارزش خواهد بود و این ارزش ها بر اساس ضرورت و در صورت تغییر بروز رسانی خواهد شد.

4- ارزش های گمرکی پایه موبایل هر ماه بروز رسانی می گردد لذا در صورت وجود دو ارزش گمرکی جهت یک مدل ، آخرین ارزش بر مبنای ماه ثبت شده ملاک عمل می باشد.

5- ارزش های خودروهای سواری و کامیون و موتورسیکلت بر مبنای سال ساخت و مدل خودرو و طبق مصوبات کمیته تبصره شش قانون خودرو مصوب 1370 و طبق ماده 17 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی منتشر و بر اساس سیاهه خرید و ارزش های مصوب رسیدگی و تعیین می گردد. همچنین ارزش خودرو و ماشین آلات راهسازی مستعمل بر اساس تبصره هشت قانون خودرو بر مبنای ارزش نو سال ساخت تعیین می گردد.

6+ ضمناً تولیدکنندگان و واردکنندگان ، اتحادیه ها و انجمن های تخصصی هرگونه نظری در مورد ارزش های اعلامی دارند ، می توانند دلایل و مستندات را از طریق پست الکترونیک ( g.d.v.t@irica.org) به دفتر بررسی و تعیین ارزش اعلام تا مورد بررسی قرار گیرد و در اجرای ماد ه 20 آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی واردکنندگان در صورت درخواست کتبی می‌توانند توسط گمرک در جریان چگونگی تعیین ارزش کالاهای وارداتی خود قرار گیرند.

7- دستگاههای موضوع ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظفند بر اساس ارزشهای گمرکی پایه و با لحاظ موارد بند ح ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نسبت به تعیین ارزش گمرکی کالاهای مکشوفه به ظن قاچاق اقدام نمایند.

 

لینک دریافت فایل

تاریخ: یکشنبه 11 خرداد 1393