Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

خبرگزاري آريا- معاون اول رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه لازمه عبور از شرايط رکود بازگرداندن اعتماد به فعالان اقتصادي است گفت: مردم و فعالان اقتصادي بايد به آينده کشور اميدوار باشند تا سرمايه هاي خود را در بخش توليد و صنعت به کار گيرند.
به گزارش خبرگزاري آريا، اسحاق جهانگيري عصر روز (دوشنبه) در جلسه شوراي توسعه و برنامه ريزي استان لرستان اظهار داشت: منابع و سرمايه هاي بخش خصوصي که در سالهاي گذشته به دليل بي اعتمادي مردم در زمينه هايي همچون سکه و دلار سرمايه گذاري شده بود بايد مجدداً در بخش توليد و صنعت سرمايه گذاري شود.
معاون اول رئيس جمهور با بيان اينکه اعتماد تا حد زيادي در ميان مردم ايجاد شده از مديران استانهاي سراسر کشور خواست مشکلات بنگاه هاي اقتصادي و واحدهاي توليدي را که کار آنها متوقف شده و يا با ظرفيت پايين فعاليت مي کنند شناسايي کرده و مشکلات را آنچه در توان استان است حل کنند و مابقي را به کميسيونهاي دولت ارجاع دهند.
جهانگيري در ادامه نقش نظام بانکي را در پيشبرد اهداف اقتصادي کشور نقشي مهم دانست و افزود: در سالهاي گذشته پس از موضوع فساد مالي سه هزار ميليارد توماني ضربه سنگيني به نظام بانکي کشور وارد شد و برخي مديران بانکي شهامت خود را براي انجام کارها و پيگيري مطالبات تا حدي از دست دادند.
وي افزود: بايد بانکها را مجدداً احيا کنيم و به مديران بانکي روحيه دهيم نه اينکه به هر بهانه آنها را زير سوال ببريم.
دکتر جهانگيري با تاکيد بر اينکه نظام بانکي بايد منابع جديدي براي فعال نمودن اقتصاد کشور به ميان آورد تصريح کرد: تامين سرمايه در گردش واحدهاي توليدي و سپس تامين سرمايه براي پروژه هاي جديد بايد در دستور کار باشد و خوشبختانه مجلس شوراي اسلامي نيز به ميزان صد ميليارد دلار به وزارت نفت مجوز داده تا در بخش بهينه سازي مصرف انرژي سرمايه گذاري کند که اين ميزان ، رقم خوبي است که بتوان به برخي پروژه ها و طرح ها اختصاص داد.
جهانگيري با بيان اينکه منابع مناسبي نيز در صندوق توسعه ملي وجود دارد گفت: سرمايه گذاران و بخش خصوصي مي توانند از اين تسهيلات و همچنين از طريق فاينانس در بخشهاي مختلف سرمايه گذاري کنند.
معاون اول رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتي موضوع مهمي است که بايد به طور جدي در اين بخش وقت بگذاريم و تاکنون برنامه هاي وزارتخانه هاي نفت، جهاد کشاورزي و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي تحقق اين سياست ها به تصويب رسيده و ساير دستگاه ها و وزارتخانه ها نيز برنامه هاي خود را ارائه داده اند که اميدواريم به زودي مصوب شود.
جهانگيري همچنين بهره وري و گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي را از موضوعات و برنامه هاي بلندمدت در اقتصاد مقاومتي عنوان کرد و گفت: دولت اين مسائل را با جديت دنبال مي کند و در خصوص برنامه ششم توسعه نيز اميدواريم که دولت بتواند تا ارديبهشت ماه سال آينده اين برنامه را نهايي کرده و تقديم مجلس شوراي اسلامي نمايد تا پس از اتمام برنامه پنجم بلافاصله بتوانيم در چارچوب برنامه ششم فعاليت کنيم.
معاون اول رئيس جمهور در ادامه مردم استان لرستان را مردمي پرتلاش و با اراده خواند و گفت: مردم اين استان امتحان خود را در دوران جنگ، دوران قبل و پس از انقلاب پس داده اند و با شرايط و ظرفيتهاي فراواني که در اين استان وجود دارد انتظار مي رود زمينه هاي توسعه و جهش استان لرستان فراهم شود.
جهانگيري اضافه کرد: استان لرستان از موقعيت جغرافيايي بسيار مطلوبي برخوردار است و تمام بازارهاي اصلي کشوردر اطراف اين استان قرار گرفته اند که همه اينها مزيتهاي بسيار مناسبي است که مي تواند جايگاه استان لرستان را به ميزان چشمگيري ارتقا دهد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد اراده جدي براي توسعه استان لرستان بوجود آيد خاطرنشان کرد: دولت از اينکه شاخصهاي اقتصادي استان لرستان ضعيف باشد احساس رضايت ندارد و دولت مصمم است همه امکانات خود را در حد توان براي توسعه استان لرستان بکار گيرد.
معاون اول رئيس جمهور افزود: خوشبختانه راه آهن، فرودگاه و برخي پروژه هاي بزرگ در استان لرستان در دستور کار قرار گرفته و منابع آن نيز در حال تامين شدن است که همه اين مسائل در جهت تکميل زيربناي توسعه استان است و دولت نيز خود را مکلف مي داند که اين مسائل را دنبال کند.
جهانگيري ادامه داد يکي از برنامه هاي دولت در سال جاري تفويض اختيار به مديران استاني است که البته مديران نيز بايد در قبال اين تفويض اختيار پاسخگو باشند چرا که اين دولت در مسائل خود جدي است و قانون را در همه امور حاکم کرده است.
در اين جلسه استاندار لرستان نيز گزارشي از شاخصهاي توسعه يافته پس از آغاز به کار دولت تدبير و اميد ارائه کرد و به بيان برخي مشکلات استان همچون نرخ بيکاري، سرانه درآمدي، ميزان سرانه سپرده گذاري، سرانه ورزشي و سهم ارزش افزوده پايين استان لرستان پرداخت.
در اين نشست همچنين نماينده ولي فقيه و امام جمعه خرم آباد نيز در سخناني به بيان ديدگاه ها و نظرات خود پرداخت و بر لزوم تلاش در جهت خدمت رساني هر چه بيشتر به مردم تاکيد کرد.
نمايندگان مردم استان لرستان در مجلس شوراي اسلامي نيز هر کدام در سخناني ديدگاه هاي خود را مطرح کردند و بيکاري، عدم تناسب بودجه نسبت به جمعيت و توقف برخي پروژه هاي بزرگ در استان را از جمله مهمترين مشکلات استان لرستان برشمردند و پيشنهاداتي نيز در جهت برون رفت از اين مشکلات ارائه کردند.

1
تاریخ: سه شنبه 13 خرداد 1393