Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

رییس اتحادیه پنبه‌کاران از کاهش تولید پنبه به دلیل کاهش سطح زیر کشت و بارندگی‌های فصلی خبر داد و گفت: برای تامین نیاز صنعت نساجی 90 هزار تن کمبود پنبه داریم که از طریق واردات و استفاده از نخ مصنوعی جبران می‌شود.

 علی مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره وقوع سیل در استان‌های مازندران و گلستان و خسارت احتمالی به مزارع پنبه اظهار کرد: چون سیل در مناطق کوهستانی آمد آسیب چندانی به مزارع پنبه وارد نشد اما امسال به دلیل بارندگی‌های فصلی با کاهش تولید مواجه هستیم.

 وی با بیان اینکه بارندگی‌های فصلی موجب صله بستن زمین و کاهش تولید می‌شود، افزود: این مساله به این معناست که خاک‌های سطحی به صورت گل و رسوب می‌شود که این امر مانع رویش بذر و کشت مجدد کشاورز می‌شود.

 رییس هیات مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت پنبه را 110 هزار هکتار اعلام کرده است، گفت: در واقع سطح زیر کشت پنبه به دلیل وجود هزینه‌های بالای تولید و نبود تمایل کشاورزان برای سرمایه‌گذاری در این زمینه 90 تا 100 هزار هکتار است.

 مظفری تولید سال گذشته را 60 هزار تن عنوان و پیش‌بینی کرد: تولید امسال کمتر از 60 هزار تن است چراکه به علت پایین‌ بودن سطح زیر کشت، بارندگی‌های فصلی و کاهش کیفیت بذر نمی‌توان بیش از این توقع داشت.

 وی علت کاهش کیفیت بذر را نبود نظارت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به مزارع پنبه عنوان و اظهار کرد: باید نظارت بیشتری در مزارع پنبه به منظور افزایش کیفیت صورت بگیرد.

 رییس هیات مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور با بیان اینکه میزان تولیدی پنبه در کشور با نیاز صنعت نساجی همخوانی ندارد، گفت: صنایع نساجی هر سال به 150 هزار تن پنبه نیاز دارند که برای رفع نیاز خود به واردات و تبدیل نخ طبیعی به نخ مصنوعی پلی‌استر متوسل می‌شوند.

 مظفری با بیان اینکه میزان واردات پنبه سالانه 40 تا 50 هزار تن است، گفت: تولید پنبه در سال 50 تا 60 هزار تن است و این مساله در حالی است که سالانه حداقل 90 هزار تن کمبود تولید پنبه نسبت به نیاز صنعت نساجی داریم که بخشی از آن از طریق واردات و بخشی دیگر از طریق استفاده از نخ مصنوعی جبران می‌شود.

 وی با بیان این که قیمت پنبه آماده نساجی در ایران 3500 تومان است، گفت: این قیمت از قیمت جهانی تبعیت می‌کند.

 رییس هیات مدیره اتحادیه پنبه‌کاران کشور با بیان اینکه هزینه کارگران هر ساله 20 درصد افزایش پیدا می‌کند، اظهار کرد: در تولید هر کیلوگرم پنبه تقریبا حدود 10 درصد بیشتر از قیمت پنبه صرف هزینه برداشت است و همین موضوع موجب تحمیل ضر و زیان به کشاورز می شود.

 وی با بیان اینکه کشاورز در تولید پنبه سود چندانی نمی‌برد، گفت: در یک هکتار پنبه اگر کشت به موقع انجام شود تنها می‌توان پنج تن پنبه را تولید کرد که این میزان با توجه به قیمت پنبه سود چندانی را برای کشاورز ندارد.

 مظفری ادامه داد: در کشورهای پیشرویی مانند چین، آمریکا و حتی کشورهای همسایه‌ مانند ازبکستان و ترکمنستان برداشت پنبه به صورت مکانیزاسیون و با کمباین‌های مخصوص صورت می‌گیرد اما در ایران به دلیل خرد شدن اراضی در سال‌های اخیر امکان مکانیزاسیون و برداشت به وسیله کمباین‌های مدرن وجود ندارد.

 رییس اتحادیه پنبه‌کاران تاکید کرد: دولت باید یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی را مدنظر قرار دهد و از خرد شدن اراضی جلوگیری کند حتی اگر قرار باشد قانون ارث برای زمین‌ها و اراضی کشاورزی اجرا شود باید مبلغ و ارزش آن زمین بین ورثه تقسیم شود نه خود زمین.

 مظفری خواستار شد: به دلیل بالا بودن قیمت تجهیزات و ماشین‌آلات برداشت کشاورزان توان خرید این تجهیزات را حتی با اختصاص یارانه دولت به آن‌ها ندارند چرا که در حال حاضر قیمت هر دستگاه کمباین برداشت پنبه به حدود 1.5 میلیارد تومان می‌رسد.

 وی گفت: دولت می‌تواند تسهیلات لازم را در اختیار اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش خصوصی قرار دهد تا آن‌ها به نمایندگی از کشاورزان دستگاه‌های و تجهیزات مورد نیاز برای مکانیزاسیون بخش‌های مختلف کشاورزی را خریداری کنند و در اختیار کشاورزان قرار دهند.

 ‌مظفری با اشاره به طرح جامع پنبه اظهار کرد: طرح جامع پنبه در کمیسیون اقتصادی دولت دهم بررسی شد که نتیجه آن به اواخر دولت دهم برخورد کرد و آن زمان نیز به دلیل تداخل با انتخابات به فراموشی سپرده شد و این طرح عملی نشد.

 مظفری با اشاره به اهمیت اجرای این طرح گفت: اگر این طرح اجرا می‌شد می‌توانست کل زنجیره تولید پنبه و صنعت نساجی را ساماندهی کند.

1
تاریخ: شنبه 24 خرداد 1393