Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

 در حال حاضر با توجه به تورم ۲۰ تا ۳۰ درصدی برای تولید کالاهای صادراتی در اقصی نقاط کشور با خطر ازدست دادن بازارهای هدف و کاهش حجم صادرات غیر نفتی در کشور مواجهیم.

 اسدالله عسگراولادی – رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اعلام این که در حال حاضر در نقاط مختلف کشور تورم صادراتی از ۲۰ تا ۳۰ درصد متغیر است گفت: با این روند صادرات کالا به خصوص صاردات کالاهای سنتی مقرون به صرفه نخواهد بود.

 به گزارش ایسنا ، وی ادامه داد: باید یا جلوی تورم در داخل کشور گرفته شود و یا اجازه رشد قیمت دلار داده شود.

 او با اشاره به این‌که هزینه قیمت تمام شده کلیه کالاها در داخل کشور روند افزایشی دارد اظهار کرد: همین موضوع باعث شده که صادرات کالا به خصوص کالاهای سنتی در حال کاهش باشد.

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که افزایش نسبی نرخ دلار نیز در سه ماهه اول سال جاری تاثیری در هم پوشانی تورم صادراتی نداشته است اظهار کرد: در حال حاضر در برخی از نقاط قیمت کالاهای صادراتی ۲۰ و در برخی نقاط دیگر از کشور به ۳۰ درصد نیز رسیده که این آمار نگران کننده است.

 به گفته وی، به دلیل افزایش هزینه‌های تولید کالاهای صادراتی از جمله حمل و نقل، صنایع بسته بندی، نیروی کار و غیره در حال از دست دادن بازارهای هدف هستیم.

 عسگراولادی در پایان درباره این که پس آمارهای مربوط به افزایش حجم صادرات واقعی نیست، گفت: حجم صادرات به دلیل افزایش صادرات میعانات گازی و پتروشیمی افزایش یافته است این در حالی است که افزایش صادرات غیر نفتی ما به خصوص خشکبار به شدت کاهش یافته است.

 پیش ازاین علامیرمحمد صادقی – نایب رییس اتاق بازرگانی ایران – نیز در زمینه آثار تورم صادراتی در کشور تاکید کرده بود که در حال از دست دادن بازارهای هدف بوده و حتی پسته به عنوان یکی از کالاهایی که از ایران صادرات زیادی دارد بازارهای خود را از دست داده و پسته آمریکایی به کشور وارد شده است.

1
تاریخ: شنبه 31 خرداد 1393