Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
پتروشیمی ها تنها 10 درصد مواد اولیه را در بورس عرضه و 90 درصد را در بازار آزاد و 1000 تومان گرانتر می فروشند.

به گزارش نساجی نیوز و به نقل از ایلنا رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران گفت:اگر مواد بجای بورس تماما در بازار ازاد فروخته شود سازمان حمایت نیز ملزم به کنترل قیمتها شده و تولید کننده اجازه سود بیش از 17 درصد نخواهد داشت.

محمد مروج حسینی، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینكه آیا وضعیت عرضه مواد اولیه مورد نیاز نساجی ها به حالت نرمال بازگشته یا خیر، گفت: در حال حاضر میزان عرضه مواد اولیه در حال حاضر به هفته ای 3500 تن رسده اما قیمت ها نیز افزایش پیدا كرده بطوری كه بابت هر كیلوگرم پروپیلن 200 تومان افزایش بها داشته ایم ضمن اینكه وضعیت عرضه به میزان مطلوب نرسیده و باید به 7 هزار تن در هفته برسد.

بورس مشکل اصلی کمبود و گرانی مواد اولیه نساجی

مروج حسینی مشكل اصلی صنعت نساجی را عرضه مواد اولیه در بورس دانست و گفت: طبق اعلام پتروشیمی مارون و مشاهده ترازنامه، این مجموعه بابت فروش 77 درصد سود كرده است كه تنها ادبیات درست برای این رویه چپاول است.

وی ادامه داد: پتروشیمی ها ترجیح می دهند محصولات خود را در بازار سیاه بفروشند كه مشاهده ترازنامه این صنعت گویای میزان عرضه در بازار سیاه و رسمی بوده و به قیمت متوقف شدن صنایع پایین دستی تمام می شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ایجاد رگلاتوری و مراقبت بر عرضه مواد اولیه از سوی پتروشیمی ها را بهترین راهكار برای حل مشكلات صنایع پایی دستی عنوان و خاطرنشان كرد: اگر مراقیت صورت گیرد تعادل بوجود خواهد آمد اما اگر کالاها مثل پتروشیمی ها انحصاری شود این بی نظمی ها به وجود آمده و مشکلات کنونی که برای نساجی حادث شده اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: پتروشیمی ها نباید با هم قیمت تعیین کنند و سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کنندگان نیز نباید اجازه دهد پتروشیمی ها همه با هم قیمت واحد ارائه کنند بلکه باید هر مجموعه ای متناسب با شرایط خودش قیمت بدهد.

حسینی تصریح کرد: سازمان حمایت نباید اجازه دهد پتروشیمی ها یکجا اقدام به تعیین قیمت کنند بلکه باید با ایجاد جو رقابت جلوی انحصاری شدن و بالا رفتن بی رویه قیمت مواد اولیه صنایع پایین دستی را بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هریک از پتروشیمی ها باید متناسب با شرایط خودش قیمت ارائه کند، گفت: تولیدکنندگانی که محصول مشترک تولید می کنند نباید قیمت واحدی تعیین کنند لذا چنانچه یک سازمان فرا قوه ای مثل شورای پول و اعتبار بر محصولات پتروشیمی نظارت داشته باشد مشکلات نساجی ها هم قابل حل خواهد بود.

سود نساجی ها 15 درصد،پتروشیمی ها77 درصد

حسینی با اشاره به اینکه پتروشیمی ها بدون هیچ نظارتی از بیرون خودشان تصمیم گیری کرده و سودشان را ماکسیمم میکنند، تصریح کرد: نساجی ها اجازه سود بیش از 15درصد ندارد در حالی که پتروشیمی ها تنها از راه فروش 77 درصد سود میکنند و این روال باعث شده که مصرف کننده مواد اولیه زیان کرده و به تعطیلی کشانده و یا با 10 درصد ظرفیت به تولید خود ادامه میدهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عرضه پتروشیمی ها از طریق بورس صورت می گیرد سازمان حمایت نمی تواند نظارت کند و تعزیرات نیز وارد عمل نمی شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه پتروشیمی ها به بهانه عرضه در بورس قیمت را بالا برده و محصول را در بازار آزاد بفروش می رسانند، گفت: پتروشیمی ها تنها 10 درصد مواد اولیه را در بورس عرضه و 90 درصد را در بازارر آزاد 1000 تومان گرانتر می فروشند.

بازار آزاد جای بورس را بگیرد/ سازمان حمایت وارد عمل شود

وی ادامه داد: اگر مواد بجای بورس تماما در بازار ازاد فروخته شود سازمان حمایت نیز ملزم به کنترل قیمتها شده و تولید کننده اجازه سود بیش از 17 درصد را همانگونه که در مورد نساجی ها اجرایی میشود نخواهند داشت و پتروشیمی ها نیز نمیتوانند با 77 درصد سود یکه تازی کنند.

وی در خاتمه با ابراز رضایتمندی از تاثیر مثبت مصاحبه و پیگیری های خبرگزاری ایلنا در زمینه عرضه مواد اولیه مورد نیاز نساجی ها افزود: بعد از مصاحبه و درج اخبار مشكلات صنعت نساجی، میزان عرضه تغییر قابل توجهی پیدا كرده و در جلساتی كه با حضور وزیر و پتروشیمی ها برگذار شد مشكلات این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تاریخ: شنبه 7 تیر 1393