Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
وزارت خارجه ما و تیم مذاکره کننده ما کاملا تخصص لازم را برای حرف‌ زدن برابر شش قدرتی که رو به روی ما قرار گرفته‌اند را دارد/افراطی‌گری، خشونت، درشت‌گویی و دخالت در امر این و آن به نفع هیچ کشوری نیست.

به گزارش  ایلنا رییس جمهور با تاکید براینکه دولت به وعده خود در مهار تورم عمل کرده است، گفت:‌ امروز تورم نقطه به نقطه ما از حدود 44 درصد به 14.7 درصد است یعنی تورم نقطه به نقطه را به زیر 15 درصد رسانده‌ایم.
به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی به مناسبت روز صنعت و معدن در سالن اجلاس سران حاضر شد و ضمن تبریک ماه رمضان گفت: بسیاری از کشورها به دلیل اینکه صاحب منابع نفت و گاز بودند و یا اینکه منابع غنی در اختیار داشتند، صنعتی شدند و بسیاری از کشورهای دیگر نیز صنعتی شدند چون کنار آب‌های آزاد بودند و می‌توانستند با جهان خارج در ارتباط باشند.
وی افزود: برخی کشورها به دلیل موقعیت جغرافیایی و توسعه انسانی و یا داشتن دانشگاه‌های بزرگ صنعتی شدن را تجربه کرده‌اند اما در مورد کشوری که هم توسعه انسانی را داراست و هم بزرگترین مخازن گاز جهان را دارد، کشوری که دو هزار کیلومتر به آب‌های شمال و جنوب متصل است،کشوری که می‌تواند از مزیت های تجاری برخوردار باشد، کشوری که می‌تواند شرق و غرب و شمال و جنوب را به هم متصل کند و کشوری که این همه نابغه و صاحب نظر، دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی دارد و بیش از نیم قرن است که سابقه حرکت صنعتی در این کشور وجود دارد چطور هنوز نمی‌توانیم بگوییم ما صنعتی شدیم؟ اشکال از کجاست؟ اشکال از برنامه‌ها است؟
رئیس جمهور افزود: اشکال از برنامه‌ریزی دولت، قانون مجلس، سیاست‌های کلی و چشم‌انداز بیست ساله است؟ کلاه خودمان را یک بار قاضی کنیم و ببینیم اشکال از کجاست؟
وی خاطرنشان کرد: اگر دروازه‌های کشور را باز بگذاریم و تعرفه و حمایت را از تولید کنار بگذاریم آیا تولید ما توان رقابت با منطقه و جهان را دارد؟ مگر می‌شود در یک کشور برای همیشه از صنعت حمایت کرد؟ نوزاد و نوجوان نیاز به حمایت دارند اما جوان بالغ، توانمند و رشیدی که بیش از 40، 50 سال از عمرش گذشته باز هم نیاز به حمایت دارد؟
روحانی یادآور شد: بدانیم اگر حمایت در کنار رقابت نباشد حمایت مخرب خواهد بود. چرا بسیاری از صنایع ما بعد از 40، 50 سال قدرت رقابت ندارند؟ و تمام نامه‌هایشان در چند سال اخیر به رئیس جمهور و دولت این است که اگر دو مرکز بزرگ برای این صنعت وجود دارد مبادا که مرکز سومی تاسیس شود. چرا باید اینطور باشد؟
وی ادامه داد: تا چه زمانی باید از یک صنعت حمایت شود؟ صنعت چگونه باید روی پای خودش بایستد؟ آنهایی که تجربه بلند و طولانی در تولید و صنعت دارند بیایند با هم بنشینیم و گفتگو کنیم. مذاکره برد- برد تنها با خارجیان نیست، دولت و بخش خصوصی و قانون‌گذاری و تولیدگر هم باید مذاکرات داخلی با یکدیگر داشته باشند و دور هم بنشینیم و ببینیم مشکل از کجاست؟
رئیس جمهور با بیان اینکه ما نیاز به سرمایه طبیعی، انسانی و اجتماعی داریم گفت: اگر سرمایه طبیعی، معادن، جایگاه جغرافیایی و اتصال ما به آب‌های آزاد شمال و جنوب نبود ما دچار مضیقه‌ای بزرگ می‌شدیم و اگر توسعه انسانی در کشور نبود این میزان صاحب‌نظر در کشور با مشکل مواجه بودند.
وی با اشاره به اینکه در کنار این دو سرمایه نیاز به سرمایه اجتماعی داریم گفت: باید به یکدیگر اعتماد داشته باشیم و همچنین به آینده. باید همه به قانون احترام بگذاریم. باید ثبات و امنیت را در آینده کشور ببینیم. باید مطمئن باشیم دولت، دولتی نیست که در یک جلسه بدون مشورت و مطالعه تصمیم‌گیری کند. باید مطمئن شویم که این دولت توانمند است و قادر است ثبات و آرامش بازار را نگه دارد.
وی خاطرنشان کرد: شما امروز در موضوع تورم می‌بینید که دولت به آنچه قول داده است و اعلام کرده، بدان عمل کرده است. اگر در سال 92 گفته‌ایم تورم قابل مهار است امروز تورم نقطه به نقطه ما از حدود 44 درصد به 14.7 درصد است یعنی تورم نقطه به نقطه را به زیر 15 درصد رسانده‌ایم.

روحانی در مراسم گرامیداشت روز صنعت گفت: باید برای صاحبان مشاغل، کارآفرینان و صنعتگران ما اطمینان‌بخش باشد که روند کاهشی تورم را در سال جاری ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به کاهش تورم در خرداد ماه در برخی از اجناس خوراکی بیان کرد: در خرداد ماه، مواد خوراکی نه تنها افزایش نداشته بلکه در مواردی نیز کاهش هم یافته است که این خبر برای ملت ایران و ثبات خبر خوشی است. نرخ تورم ماهانه ما به طور متوسط حدود یک درصد یا زیر یک درصد است که خرداد ماه، هشت دهم درصد بود و این به معنای یک اطمینان به جامعه‌ای است که می‌خواهد تلاش کند.
روحانی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر گفته شده وقتی تورم و رکود وجود دارد باید یکی را شروع کرد خاطرنشان کرد: وقتی یکی را شروع کنیم به دومی اعتراض می‌شود یعنی اگر به دنبال شکستن رکود باشیم تورم به فلان مقدار رسید و اعتراض می‌کنند، ما با مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم وقتی سرعت تورم فزاینده است و رکود داریم باید ابتدا تورم را کنار بگذاریم و بعد برای شکستن رکود اقدام کنیم.
رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه امروز اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است یادآور شد: اینکه وزیر صنعت گفت رشد تولید در خودروی سبک، فولاد، پتروشیمی و لوازم خانگی بالا رفته به معنای این است که اولین قدم برای شکستن رکود برداشته شده است.
رئیس شورای عالی اقتصاد با یادآوری اینکه ما در زمینه تولید نفت و گاز نیز قدم‌های بزرگی برداشته‌ایم اظهار داشت: 4 فاز در پارس جنوبی به پایان خواهد رسید و 4 فاز نیز در سال بعد اتمام خواهد داشت.
وی افزود: برای اجرای بند «ق» وزیر نفت اعلام کرد سرمایه تغییر وسایل گازسوز در اختیار گذاشته می‌شود و در زمینه حمل و نقل و مترو نیز اینچنین است و ما ناچاریم تعدادی خودرو با سوخت کم وارد کنیم چرا که ناوگان ما به تغییر نیاز دارد و نمی‌شود که خواهش کنیم یک رشد سریع کیفی رخ بدهد و تغییری نیز صورت نگیرد.
روحانی با اشاره به یکسری از محدودیت‌ها تصریح کرد: در زمینه صنعت، دولت یکسری از محدودیت‌‌ها را ایجاد می‌کند که به نفع کشور است و یکسری محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که به ضرر است و باید برداشته شود چرا که آنها عقلانی نیستند اما برخی از محدودیت‌ها عقلانی هستند.
رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در زمینه تولید اگر پیچ و خم‌های غیرضروری برای دادن مجوز پیش پای ما باشد به معنای محدودیت‌های غیرضروری و غیرعقلانی است گفت: اگر فساد در سیستم اداری باشد به معنای محدودیت غلط است و اگر رانت وجود داشته باشد به معنای محدودیت‌های ناصحیح است که باید با آن مقابله کنیم.
رئیس شورای عالی اقتصاد با اشاره به محدودیت‌های ضروری ابراز داشت: اگر ما برای سلامت هوا و زیست‌محیطی محدودیت‌هایی قائل می‌شویم آن محدودیت‌ها ضروری است و باید انجام شود. هدف نهایی صنعت نفع مردم است و اگر برای سلامت مردم محدودیتی به وجود می‌آید آن به نفع جامعه و مردم است.
رئیس جمهور با بیان اینکه اگر صنعتی محیط زیست را آلوده می‌کند باید برایش محدودیتی قائل شویم، بیان کرد: اینجا لازم است تکنولوژی تغییر کند و نوسازی انجام شود اما در جایی که امکان پذیر است باید خام‌فروشی نکنیم چراکه محدودیت برای خام‌فروشی به نفع ماست و ارزش افزوده را به ما می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تولید با مشکل رو به رو است که دولت باید برخی از این مشکلات را حل کند عنوان کرد: ما باید فضای روابط خارجی را مناسب کنیم تا تولیدکننده بتواند مواد اولیه را به راحتی وارد کند، تکنولوژی‌های نو را بیاورد و در زمینه پولی و مالی نیز به راحتی تبادل داشته باشد.
رئیس شورای امنیت ملی با بیان اینکه دولت در سیاست خارجی در یازده ماه گذشته قدم‌های درستی را برداشته است تاکید کرد: به خاطر برخی مشکلات تحریم‌ها توانستند به بخشی از صنعت ضربه بزنند که نمونه‌اش در بخش خودرو بود اما امروز قدم‌هایی برداشته شده و برخی از تحریم‌ها برداشته شده و برخی دیگر برداشته می‌شود و قول می‌دهم کاسه تحریم شکسته شده و هیچ بندزنی قادر نیست این کاسه شکسته شده را به حالت اول بازگرداند.
روحانی خطاب به برخی از منتقدان دولت بیان کرد: ما به راه‌مان ادامه می‌دهیم و به ارزش‌مداران به زبان آرام و روان عرض می‌کنیم ما انقلاب‌مان را می‌شناسیم ارزش‌هایمان را می‌دانیم و عزت ملی را پاس می دایم و شما خیلی غصه نخورید چون ما می دانیم چه می کنیم.

روحانی در ادامه سخنان خود در همایش گرامیداشت صنعت و معدن گفت: وزارت خارجه ما و تیم مذاکره کننده ما کاملا تخصص لازم را برای حرف‌ زدن برابر شش قدرتی که رو به روی ما قرار گرفته‌اند را دارد. این تیم کاملا سبک و سیاق مذاکره را می‌داند و تجربه کافی را دارد. می‌دانیم که کار سخت است اما ما راه را تا موفقیت نهایی به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.
وی با تاکید بر اینکه ما روابط خود را با کشورهای همسایه ایران نزدیک و نزدیک‌تر خواهیم کرد گفت: اگر یک یا دو همسایه داریم که هنوز برای ایجاد روابط تمایل نشان نداده‌اند اما ما علامت لازم را برای ایجاد یک رابطه خوب به آنها داده ایم و می‌خواهیم که تا همسایگان‌مان روابط دوستانه، برادرانه با حسن همجواری و صمیمانه داشته باشیم.
رئیس جمهوری همچنین یادآور شد: من معتقدم این به نفع کشورهای همسایه و ملت منطقه است. ما برای ایجاد ثبات و آرامش و جلوگیری از جنگ و اختلاف در منطقه همه توان‌ خود را به کار گرفته و می‌گیریم و می‌دانیم افراطی‌گری، خشونت، درشت‌گویی و دخالت در امر این و آن به نفع هیچ کشوری نیست.
وی افزود: روابط ما روابط خوب، امنیت منطقه و ثبات را نه تنها برای صنعت کشور بلکه برای آرامش مردم منطقه ضروری می‌دانیم و این راه را همچنان ادامه می‌دهیم و می‌دانیم که برای آنکه شاهد رونق تولید باشیم هم اکنون در شرایطی هستیم که دولت باید به بخش تولید کمک کند و این کار را انجام می‌دهیم.
روحانی با بیان اینکه بانک‌های ما در حد لازم توانمند نیستند گفت: باید بانک‌های ما توانمند شوند برای همین جلسات متعددی را گذرانده‌ایم و نیز پیش رو داریم و برای تامین آنچه که شما سرمایه در گردش می‌دانید تلاش می‌کنیم و می‌دانیم که این ضرورت تولید ماست.
رئیس دولت یازدهم با اعلام اینکه بنا داریم برای کمک به بخش تولید تقسیم‌بندی کنیم تصریح کرد: ما نمی‌توانیم همه را یکسان ببینیم آنها که در شرایط سخت تحریم و مشکلات و شرایطی که ارز کشور پیدا کرد، توانستند خود را نگه دارند و به تولید ادامه دهند اگر امروز برای رشد تولیدشان نیاز به کمک داشته باشند ازاولویت اول برخوردارند.
وی ادامه داد: اولویت دوم مربوط به بخش‌های تولیدی است که دچار مشکل شده‌اند. این مشکلات از درون و بیرون به آنها تحمیل شده است این مساله در بحث معوقات بانکی نیز مشاهده می‌شود. در برخی از این معوقات فرد مقصر نبوده بنابراین باید وی را یاری کنیم. در برخی موارد دیگر نیز فرد مقصر بوده و باید تاوان تقصیر خود را پرداخت کند.
روحانی با تاکید بر اینکه نمی‌شود همه افراد را یک شکل نگاه کرد گفت: باید تقسیم‌بندی کنیم و کمک‌های خود را بر مبنای اولویت‌ها تنظیم کنیم اما اصل کمک در شرایط فعلی ضروری است. برای همین ما کارگروه ویژه‌ای تنظیم کردیم که تولید ما را به رونق برساند و از رکود خارج کند این کارگروه اکنون در حال کار است.
وی افزود: من از اقداماتی که در این کارگروه صورت گرفته مطلع هستم. در شورای هماهنگی اقتصاد موارد اختلافی را در هفته‌های آینده بررسی می‌کنیم و امیدواریم تا پایان تیر ماه بسته حمایتی را برای رونق تولید و شکستن رکود عملیاتی و اجرایی کنیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: دولت بر اعتقاد خود ثابت است که تولید باید قدم به قدم در اختیار بخش خصوصی ما قرار گیرد. دلیل اینکه تولید ما با دنیا متفاوت است این است که برخی بنگاه‌های ما بزرگ متولد شده‌اند و برخی تولدها نیز رشد نکرده‌اند البته مواردی را نیز داریم که حرکت مناسبی داشتند اما بخش عمده‌ای از مشکلات ما در بخش خصوصی این است که از یک بنگاه کوچک حرکت نکرده‌ایم تا به یک بنگاه بزرگ برسیم.

روحانی در گرامیداشت روز صنعت و معدن با بیان اینکه خیلی از کمپانی‌های بزرگ صنعتی دنیا زمانی یک کارگاه کوچک بوده اند اما با اراده و پشتکار تبدیل به کارخانه ای عظیم شده اند‎‏‏‎‎‏‎‎‏‏‏، افزود: دلیل اینکه در کشور ما چنین اتفاقی نیفتاده این است که صنعت ما عمدتا دولتی و متکی به پول نفت بوده و اینها مسائلی است که خود شما بهتر می‌دانید.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر شرکت‌های چند ملیتی وارد کشور ما می‌شوند باید حواس ما جمع باشد که به این شرط بیایند که تکنولوژی را وارد کشور کنند و ما باید تکنولوژی را بومی کنیم و نباید دنبال برند باشیم.

وی ادامه داد: ما مسلمانان و ایرانی‌ها صنعتگران بزرگی بودیم؛ کاشی، منبت کاری، صنایع ظریف، صنعت فرش و خیلی از صنایع مهم متعلق به ما بوده و ما در معماری صاحب سبک و سیاق بوده‌ایم.

روحانی با تاکید برا ینکه ما ملت بزرگی هستیم و تمدن بزرگی داریم، ابراز داشت: باید دانشگاه و مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی و صنعت و معدن همه دست به دست هم دهیم و پرچم عظمت صنعت ایرانی و صنایع ظریف و غیر ظریف یک بار دیگر در قله های ایران عزیز ما به اهتزار درآید و این کار شدنی است و ما می‌توانیم اراده لازم را برای این کار داشته‌باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید سرمایه‌های خود را وارد کشور کنیم، تصریح کرد: سال‌های 84 تا 92 گذشت و دیگر تکرار نمی‌شود.

وی گفت: دولتی که خودش را خادم ملت می‌داند هیچ تصمیم فردی اتخاذ نمی‌کند و بدون مشورت و شورهای چند باره تصمیمی را اعلام نمی‌کند و چنانچه اشتباهی مرتکب شویم ما برای آن‌ها که دولت را نقد می‌کنند و اشتباهات دولت را گوشزد می‌کنند احترام و تواضع می‌کنیم و همه را دوست خود می‌دانیم.

روحانی با بیان این كه بازار سرمایه ما باید وارد عمل شود،ت صریح كرد: بنگاه‌های کوچک خود به خود نمی‌توانند وارد بازار سرمایه شوند و باید به بانک‌ها متکی باشند لذا بانک‌های ما باید قدم به قدم دست از بنگاه‌داری و اینکه پول مردم را جمع کنند بردارند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بانک‌ها باید امانت‌دار باشند، افزود: بانک‌ها واسطه خوبی بین مردم و بنگاه‌های اقتصادی هستند بنابراین می‌خواهم بگویم که راه و روش بانک‌ها باید اصلاح شود.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه باید فعال‌تر شود و البته ما زمینه را برای وجود سرمایه خارجی نیز آماده خواهیم کرد چون سرمایه داخلی ما برای همه طرح‌هایی که پیش رو داریم کافی نیست و علاوه بر این سرمایه ایرانیانی که در آن طرف آبها انباشته شده باید به داخل ایران برگردد.

روحانی ادامه داد: آنچه لازم است دولت تصویب کند دنبال خواهد کرد و شما هم از دولت چنین چیزی را بخواهید لذا به نظر من امروز هیچ اختلاف نظری بین دولت،مجلس و قوه قضاییه و سیاست‌های مصوب مقام معظم رهبری از جمله اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز بیست ساله برای رسیدن به هدف بلند ما که شکستن رکود، ایجاد رونق و صنعتی کردن کشور است، وجود ندارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه حتی کشاورزی ما هم باید صنعتی شود، افزود: برای اینکه ما آب را به مزارع و در باغستان‌ها برسانیم آن هم باید صنعتی شود لذا صنعت باید همه جا را فرا بگیرد و ما این کار را ان‌شاءالله با دست‌های پرتوان شما مخصوصا مدیرانی که دارای سوابق درخشان هستند انجام خواهیم داد.

وی ضمن تاکید بر ضروری بودن رشد و توسعه در کشور اظهار داشت: در سال 93 باید رشد ما مثبت شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته رشد ما مثبت نبود و وضعیت سال‌های قبل‌تر از آن نیز خود شما بهتر خبر دارید که بر این اساس ما رشد سال‌های گذشته را 5- اعلام کرده بودیم ولی اکنون بانک مرکزی این رشد را 6.8- عنوان کرده است.

رئیس جمهور افزود: آن رشد منفی با آن تورم سال 91 ان‌شاءالله در سال 93 پایان خواهد یافت و رشد ما مثبت خواهد بود.

وی در پایان بار دیگر تاکید کرد: همه ما باید دست به دست هم بدهیم و ان‌شاءالله در آینده کشوری آباد و توسعه‌یافته پیش‌روی ایرانیان عزیز ما خواهد بود.

1
تاریخ: چهارشنبه 11 تیر 1393