Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی گفت: واردات چمدانی که توسط مسافران انجام شده و تجارت بسیار آسانی است، ضربه مهلکی به صنعت نساجی در ایران وارد می‌کند.

 حمیدرضا اوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، درباره مشکلات صنعت نساجی ایران در حوزه واردات، اظهار کرد: علاوه بر واردات چمدانی، قاچاق کالا یکی از مشکلات اساسی در این صنعت به شمار می‌رود.

 وی افزود: متاسفانه کالاهای بی‌کیفیت با برندهای نامعتبر به صورت قاچاق وارد کشور شده و با قیمت‌های بسیار ارزان به فروش می‌رسند که این امر برای فروش کالاهای داخلی مشکل‌آفرین است.

 اوانی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات ما در حوزه واردات در صنعت نساجی، تاجرانی هستند که با دریافت مجوز، به صورت رسمی کالاهایی مثل پارچه‌های کمیاب را که عرضه آن‌ها در ایران با مشکل روبه‌رو بوده است، وارد کشور می‌کنند.

 وی با بیان اینکه هر چقدر مراقبت کنیم باز هم قاچاق کالا وجود دارد و در این زمینه نمی‌توان به طور قطعی کاری انجام داد، تصریح کرد: مدیریت در تجارت چمدانی و واردات رسمی مهمترین راه حل در رفع مشکلات واردات در حوزه صنعت نساجی است.

 دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی از ایجاد بسترهای مناسب برای سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید محصولات نساجی با ارزش افزوده بیشتر و مطابق با فناوری روز دنیا به عنوان یکی از راهکارهای حل مشکلات این صنعت نام برد و گفت: هر چه ماشین آلات این حوزه پیشرفته‌تر باشد، سرعت تولید افزایش و قیمت تمام شده تولید کالا کاهش می‌یابد.

 وی ادامه داد: اعطای تسهیلات برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات نساجی با بیش از 10 سال کارکرد از دیگر راهکارها به شمار می‌رود. ماشین‌آلاتی که توان تولید و رقابت ندارند، باید از دور خارج شده و دستگاه‌ها به روز شوند.

 اوانی، خواستار جلوگیری از صادرات مواد اولیه صنعت نساجی شد و افزود: متاسفانه در حال حاضر محصولات پتروشیمی دارای گرید نساجی که از کیفیت خوبی برخوردارند به دلیل بازار مناسب صادر می‌شوند و این در حالی است که ما با کمبود مواد اولیه تولید داخل مواجهیم.

 وی، تخصیص تعرفه صفر برای واردات مواد اولیه را از دیگر راهکارهای این حوزه دانست و تصریح کرد: بخش زیادی از مواد اولیه تولیدات نساجی، خارجی بوده که با توجه به افزایش نرخ ارز در این زمینه با مشکل روبرو هستیم.

 دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی خراسان رضوی یادآور شد: افزایش تعرفه واردات و واقعی کردن قیمت‌های پایه برای محصولاتی مثل نخ و پارچه نیز می‌تواند راهکاری برای از بین بردن مشکلات واردات در صنعت نساجی باشد.

 وی، راهکار خود در حل مشکلات تجارت چمدانی را کنترل مسافران در گمرک‌ها و فرودگاه‌ها در هنگام ورود به کشور خواند و افزود: مسافران باید بدانند که تنها به اندازه مصرف خود می‌توانند کالاهای خارجی وارد کشور کنند.

1
تاریخ: دوشنبه 16 تیر 1393