Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

تولید در حالی در سال‌های اخیر اغلب به دلیل کمبود سرمایه در گردش تضعیف شده و بر عمیق تر شدن رکود افزوده که اکنون به یکی از دلایل افزایش سرمایه در گردش بانکها تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سالهای اخیر به ویژه بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها و افزایش هزینه‌های تولید و در حالی که هیچ حمایت یارانه ای از آن انجام نشد بخش‌های تولیدی با کاهش نقدینگی مواجه شده و در برخی موارد به دلیل عدم توانایی تامین منابع برای جبران هزینه های خود به سمت رکود و حتی ورشکستگی و تعطیلی پیش رفتند که در این حین تعدادی نیز شغل خود را از دست دادند.

این در حالی است که بانک ها نیز به دلیل کمبود منابع که بخشی از آن متوجه معوقات 80 تا 100 هزار میلیارد تومانی بانکی بود قادر به تامین منابع و ارائه تسهیلات به بنگاه های تولیدی نبوده و یا در برخی مواقع تسهیلات به طور متوازنی بین تولیدکنندگان توزیع نشد.

اما همزمان با تدوین لایحه حمایت از تولید به منظور حمایت از تولیدکنندگان، افزایش سرمایه بانک ها به عنوان یکی از بندهای مهم آن مطرح شد و کارشناسان و نمایندگان مجلس بر آن تاکید کردند.

براین اساس در روزهای اخیر بود که محمدی-معاون اقتصادی وزارت اقتصاد- نیز با ابراز امیدواری نسبت به اینکه مشکل نقدینگی تولیدکنندگان از طریق افزایش سرمایه‌های بانکی حل شود عنوان کرد که اکنون افزایش سرمایه بانک‌ها در دستور کار دولت است.

در عین حال کارشناسان و برخی مدیران بانکی نیزمعتقدند که اگر سرمایه بانک ها به طور منطقی افزایش یافته و منابع بیشتری برای ارائه تسهیلات به بنگاه های تولیدی فراهم شود آنگاه با افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی نه تنها این بخش از رکود خارج شده بلکه در ادامه به رشد اقتصادی و کاهش رکود اقتصادی خواهد انجامید.

در همین رابطه غلامحسین نقی نتاج -مدیر عامل بانک مهر اقتصاد- پیشنهاد مطرح شده مبنی بر افزایش سرمایه بانک‌ها را از اقدامات مثبت بانک مرکزی عنوان کرد.

وی در مورد چگونگی تامین سرمایه نیز با بیان این‌که طبیعی است که هر چه سرمایه‌ و آورده بانک‌ها بیشتر باشد ظرفیت جذب سپرده آنها افزایش می یابد، گفت: این که یک بانک آورده سهامدارانش حداقل بوده و فقط بخواهد از طریق آورده سپرده گذاران امور بانکی را اداره کند از نظر شاخص های اقتصادی به ویژه ریسک ورشکستگی نگران کننده خواهد بود.

نقی نتاج با بیان اینکه بانک مرکزی به خوبی در حال مدیریت و نظارت بر افزایش سرمایه بانک‌هاست یادآور شد: بانک مرکزی تاکید می کندکه اگر بانک‌ها می خواهند ظرفیت جذب سپرده خود را افزایش دهند باید آورده سهامداران را نیز بالا ببرند؛ بنابراین اگر سهامداران برخی بانک‌ها توان افزایش سرمایه ندارند یا باید ظرفیت جذب سپرده خود را تثبیت کنند و مانع افزایش آن شوند و یا اینکه به دنبال روش‌های دیگری مثل ادغام و یا جذب باشند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اعلام اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر انجام مراحل پایانی تدوین لایحه حمایت از تولید و ارائه به مجلس به نظر می رسد که افزایش سرمایه بانک ها و بررسی و تعیین سازو کارهای آن نیز به زودی در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد.

1
تاریخ: چهارشنبه 18 تیر 1393