Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ
با ابلاغ بخشنامه‌اي به گمركات سراسر كشور نصب و راه‌اندازي سيستم موقعيت‌ياب بر روي كاميون‌هاي ترانزيتي الزامي شد.

به گزارش خبرنگار مهر، علي مددي جهرمي معاون حقوقي و نظارت گمرك جمهوري اسلامي ايران در بخشنامه اي، گمركات سراسر كشور را ملزم كرد تا از صدور مجوز بارگيري و تردد كاميون هاي ايراني و خارجي حامل كالاي عبوري فاقد تجهيزات سيستم موقعيت ياب GPS خودداري نمايند.

معاون حقوقي و نظارت گمرك اين بخشنامه را بدنبال تاكيد رييس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران مبني بر اهميت كنترل وسايط نقليه حامل كالاهاي عبوري جهت اجرا به گمركات سراسر كشور ابلاغ واعلام كرده كه موارد ذيل درگمركات سراسر كشور بايد بر اساس اين بخشنامه اجرايي گردد:

1- خروج كاميون هاي ايراني و خارجي حامل كالاي عبوري از آن گمرك پس از استقرار شركت پيمانكار، منوط به تجهيز و راه اندازي سيستم GPS بر روي كاميون ها بوده و گمركات موظفند از صدور مجوز بارگيري و تردد كاميون هاي ايراني و خارجي حامل كالاي عبوري فاقد تجهيزات سيستم GPS خودداري نمايند.

2- كاميون هاي عبوري كه مجهز به سيستم مزبور نيستند در بدو ورود به كشور و يا گمرك مبداء بايد توسط شركت هاي حمل و نقل و شركت پيمانكار با نظارت گمرك محل، مجهز به GPS گرديده و سپس تشريفات قانوني صورت گيرد.

3- گمركات موظفند محل و تجهيزات لازم، متناسب با حجم كار، ساعت كاري و تعداد نيروي انساني موردنياز دراختيار شركت پيمانكار قرار داده و موضوع الزام نصب GPSبه نحو مقتضي به اطلاع شركت هاي حمل و نقل فعال در آن گمرك برسد.

4- شركت پيمانكار موظف است علاوه بر نصب و راه اندازي سيستم مزبور بر روي كاميون، آموزش هاي لازم را درخصوص چگونگي تخليه داده ها و نحوه استفاده ازاطلاعات به همكاران ذيمدخل (واحدهاي ذيربط و حراست) بعمل آورد.

5- گمركات مقصد موظفند در صورتي كه گمرك مبدأ / ورودي، كاميوني را بدون نصب GPS به آن گمرك ارسال نموده، مراتب را به گمرك مزبور و دفتر نظارت بر ترانزيت اعلام نمايند.

6 – چنانچه درگمرك مقصد براساس اطلاعات موجود درGPS، مشخص گرديد كه شركت حمل ونقل مرتكب تخلف شده است، بدواً موضوع مي بايست به بالاترين مقام آن گمرك گزارش و با نظر ايشان و پس از تنظيم صورتجلسه اقدامات قانوني لازم معمول و مراتب به دفتر نظارت بر ترانزيت نيز اعلام شود.

7- باتوجه به اهميت موضوع، در گمركاتي كه سامانه مذكور تاكنون اجرايي گرديده، مي بايست گزارشي جامع از عملكرد را با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 63567/93 مورخ 11 / 4 / 93 دفتر نظارت برترانزيت و پس از آن كليه گمركات مرتبط با موضوع اعلامي، باید هر پانزده روز گزارش اقدامات انجام شده را تهيه و به دفتر مذكور و همچنين دفتر بازرسي و مديريت عملكرد ارسال نمايند.

1
تاریخ: چهارشنبه 18 تیر 1393