Facebook
Twtitter
Twtitter
ارسال برای دوستان
نسخه مناسب چاپ

معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت در مورد محدود شدن بازارهای صادراتی به ۵ کشور گفت: اغلب صادرات ایران تا ۱۰ سال پیش به کشورهای اروپایی بود که اکنون به یک‌دهم رسیده، اما به دنبال افزایش رایزنان بازرگانی در کشورهای دیگر هستیم.
خبرگزاری فارس: سیاست‌ وزارت صنعت در توسعه بازارهای صادراتی/ اعزام ۱۹ رایزن بازرگانی به اروپا و آمریکای لاتین/ تعرفه ترجیحی دوجانبه با ۱۰ کشور

میرابوطالب بدری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه چرا بازارهای صادراتی و مبادلات تجاری به 5 کشور اطراف محدود شده، اظهار داشت: از نظر تئوری در زمینه تجارت خارجی 2 رویکرد وجود دارد، یک رویکرد می‌گوید روی 8 تا 10 کشور متمرکز شویم و مبادلات تجاری را انجام دهیم، گزینه دیگر می‌گوید با تمام کشورها مراوده تجاری داشته باشیم که رویکرد ما تلفیقی از این دو نظریه است.

*صادراتمان به اروپا از 15 سال اخیر، یک دهم شده

وی با اشاره به اینکه جغرافیای تجارت ما در 15 سال گذشته بسیار گسترده‌تر بوده تا جاییکه عمده مشتریان ما کشورهای اروپای غربی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه بودند که اکنون طی سالهای اخیر این میزان به یک دهم رسیده است.

به اعتقاد این مسئول در سازمان توسعه تجارت، وقتی اروپایی‌ها در 5 لایه ایران را تحریم می‌کنند به طور طبیعی و به تدریج جغرافیای تجارت ما تغییر جهت داده و به سمت کشورهای آسیایی و کشورهای اطراف محدود می‌شود.

بدری اضافه کرد: در عین حال کشورهای اطراف مانند عراق و افغانستان بازارهای طبیعی ما هستند که حمل و نقل نیز به آنها آسانتر است اما این موضوع را قبول داریم که باید بازارهای خود را گسترش دهیم.

اعزام رایزنان بازرگانی به 19 کشور جدید

اعزام رایزنان بازرگانی به 19 کشور جدید یکی از برنامه‌های سازمان توسعه تجارت در سال جدید عنوان شد و بدری در مورد آن گفت: در حال حاضر 11 رایزن بازرگانی عمدتاً در کشورهای همسایه و آسیایی داریم، اما قرار است این تعداد به 30 رایزن رسیده و در 4 گوشه جهان از جمله آمریکای لاتین، آفریقا، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، صربستان، ویتنام و مالزی رایزن بازرگانی اعزام کنیم.

برقراری تعرفه ترجیحی دوجانبه با 10 کشور جدید

معاون بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت از دیگر برنامه‌های تجارت خارجی کشور را برقرار کردن تعرفه‌های ترجیحی دو جانبه اعلام کرد و گفت: تا الان با 9 کشور این برنامه را داشته‌ایم، ولی در برنامه جدید 10 کشور دیگر از 4 قاره به فهرست تعرفه‌های ترجیحی دو جانبه اضافه خواهد شد.

رفت‌ و آمد هیئت‌های تجاری به 31 استان

بدری در پاسخ به اینکه عدم مشارکت تجار ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی یا ارائه محصولات ایرانی برای تجار خارجی یکی از نقطه ضعف‌های تجارت ماست و چه فکری برای آن شده، گفت: طبق برنامه‌های جدید به گونه‌ای عمل کرده‌ایم که در 31 استان کشور هیأت‌های تجاری رفت و آمد کنند و حتی برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در خارج از کشور داریم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در نمایشگاه مطرح دنیا مانند نمایشگاه مکانیک و خودرو آلمان یا طلا و جواهر ایتالیا هر ساله با اختصاص پاویون مختص به ایران و حضور شرکت‌های ایرانی حضوری پر رنگ داریم.

10 شعبه توسعه تجارت در کشورهای خارجی فعال می‌شود

این مسئول در سازمان توسعه تجارت، فعال نبودن شعبه‌های این سازمان در دیگر کشورها را یکی از مشکلات پیش‌رو عنوان کرد و افزود: اکنون فقط در عراق و افغانستان شعبه‌های ما فعالند اما 10 کشور دیگر مانند روسیه، لبنان و آلمان نیز به این تعداد افزوده خواهند شد.

تاریخ: شنبه 21 تیر 1393